duminică, 1 noiembrie 2015

instinct de autoconservare

ALOOOO !!! Putem in lupa mea sa ne calmam un pic??!! si aici intra un fluier din ala de paznic de noapte...
(sau cine stie ,poa sa fluiere cu doo dejte , dar atat de tare incat sa ne tziuie la toti urechile...)

despre ce vorbim aici? pai hai sa va zic eu, despre instinctul de autoconservare, sau mai pe intelesul tuturor , cum sa nu mori (repede) intr-o tara , mai nou de vreo 25 de ani , asa zis democratica.
a da , stai , si la revolutie , au murit niste multi oameni , pt ca ce sa vezi? au tras unii in altii...cei 10-20 "teroristi" adevarati , respectiv probabil , de la KGB, au trebuit sa traga asa la misto cateva focuri sa ii "atzatze" pe "ai nostrii" (care erau foarte dezorientati) (KGB , care se cam saturase de Ceausescu) si asa a iesit catamai macelu' ... (nu mai povestim si de mineriade.. ca mi se umfla venele pe la ochi ... nah..eu nu ma consum asa usor)



revenim.
Bah , terminati cu rip-uri si de astea pe facebook. (sau "respect" ) mor si chiar mi se umfla venele pe creier si pe ochi si pe cap , cand vad asa ceva. 
Departe de mine gandul ca sunt ipocrit. nop. ce s-a intamplat acolo este groaznic. degeaba punem noi poze negre si rip-uri pe facebook. nu ajuta cu absolut nimic. parca suntem niste gura casca stransi la un accident , fiecare cu parerea lui , si aberatii care mai de care, ca avem tone de biserici , ca nu avem spitale , ca Oprea , ca guvernu' , ca cluburile , ca rockeri ca halloween (a trebuit sa ma uit cum se scrie halouin, ca habar nu aveam)
nu mai deschid subiectul si cu motociclistul cazut in groapa cu motorul , pt ca si eu sunt ultra-motociclist , si chiar mi se umfla venele , daca mai discut si de acel incident nefericit . (am fost la comemorarea motociclistului mort , pt ca "era" motociclist . noi , motociclistii , spre deosebire de "voi" suntem foarte uniti. nici nu vreau sa ma gandesc , cum o sa fie atunci cand motociclistilor , li se va pune "pata neagra" ..o sa fie rau de tot. si stii care e treaba ? noua motociclistilor , nu ne este frica de moarte. poti sa mori de 50 de ori pe zi cu motocicleta in Bucurestiul asta infect.  da da , suntem catalogati donatori de organe , bla bla bla...  de abia astept ziua , cand o sa pot sa "calc pe cap" un responsabil de rang "inalt"..o sa vina si ziua aia)

suntem multi....


stiu ma pierd in amanunte , dar nah , sunt la mine pe blog si imi permit...
uite cam ce s-a intamplat acolo in Colectiv. am luat cu copy paste de pe un alt blog.  citeste , si dupa aia putem sa "ne dam" cu parerea si sa punem rip-uri si respect-uri pe facebook.

este marturia unei asistente:
“Ne-am dus senini. Credeam că e un incendiu banal inițial. Am fost al doilea echipaj la fața locului. Apoi au venit pompierii agitați. Primele două victime. Totul era ca un coșmar. Mergeau, urlau, se târau. Tineri desfigurați. Urlau mulți. Eram două salvări. Una dintre victime, erau o tânără, rănită grav. Țipa la mine să venim mulți. Mă implora. Spunea că sunt 300 de tineri, arși, călcați în picioare. Am implorat plângând pe cei de la dispecerat că sunt sute de oameni arși. Plângeam. Săreau arși pe mine, urlau. Voiau să intre mulți în ambulanțe. Și nu puteam să plecăm cu fata rănită grav. Nu se dădeau din drum.
Abia atunci s-a dezlănțuit coșmarul. Au venit alți patru grav răniți. Izbeau în mine. În salvare. Le curgea pielea, carnea. Acum plâng. Urlau să îi iau, să nu îi las în urmă. Am implorat dispeceratul să aducă mai multe ambulanțe, că e haos. Să vină poliția. Rupeau jacheta de pe mine”, îmi scrie printre suspine.

“Apoi, a venit un pompier, avea o tânără de 18 ani, arsă pe 98% din corp, mă implora  cu lacrimi de erou: Ia-o mai repede din brațele mele. Doamne, cât de tânără e! Salveaz-o! Am și eu o fată acasă! Mi s-a făcut rău. Veneau mulți, mulți de tot. Erau îndesați în salvări. Civili urlau, tineri răniți trăgeau de doctori, aproape smulgându-le hainele. Implorau să fie ajutați, să fie salvați. Se aruncau în fața ambulanțelor. Dădeau cu pumnii în ambulanțe.
Am urme de piele arsă, pe mine, pe echipament. Pompierul șef plângea în hohote. Era în șoc. Țipa: De ce, Doamne? Tânără arsă nici nu mai avea haine pe ea.  Apoi am intrat urlând la Colțea, cu patru răniți grav. Țipam să vină toți doctorii, că e carnagiu. Toată lumea era în stare de șoc. AM VĂZUT IADUL!
Doi doctori de la echipaje au rămas la fața locului. Erau șase tineri, jos pe borduri, în stop cardiorespirator. Șoferul din echipaj a resuscitat oameni ore în șir până i-a crescut tensiunea și i-a țâșnit sângele pe nas”, continuă asistenta.


“Mai era un copil de doar 16 ani! 16 ani! A plâns echipajul la resuscitarea lui. Nu se îndurau. Apoi l-au adus pe fratele lui, pe brațe, la mine. Era grav, era ars tot. Avea ochii umflați și roșii, plângea. Întreba: Sunt rău? E grav?.
Apoi au adus altul. Era 70%. Plângeam. Cădea carnea de pe el. Întreba dacă mai trăiește. Dacă e grav. Era aproape de comă. Îi curgeau lacrimi din ochi, cu sânge. Îmi spunea să îl țin de mână. I-am spus că am un băiat de-o seamă cu el. Mi-a răspuns: Mami, n-o să mor, nu? Încă ieșea fum din el”. 

“La spital părinți pupau ambulanțele, urlau unde le sunt copiii. Le-am spus adevărul. Le-am spus că sunt în stare gravă. Mi-au pupat picioarele la Municipal. Era sinistru. Trăgeau de mine și de colegi, de salvare”.
\
(nu o sa pun pozele alea crunte pe care le-am vazut atunci , imediat pe fb, pt ca sunt extrem de groaznice... )


acuma ca ne-am mai calmat un pic, poate putem sa judecam la rece.
am luat iara cu copy/paste pt ca la fel gandesc si eu , lantul cauzalitatilor ...
(sursa si articolul complet , aici: http://www.contributors.ro/reactie-rapida/%C8%9Bara-care-i%C8%99i-omoara-copiii/  
       -----------------
"Țării ăsteia Moartea îi dă de ani buni flashuri că să îi arăte cine îi e camaradul principal. De ani și ani, camioane încărcate cu lemn ies zilnic din pădurile României fără să le ia cineva la întrebări, dar ne mirăm în fiecare an de catastrofele produse de inundații.  “Lasă-i, sunt sărăci, trebuie și ei să facă focul cu ceva”. Beizadele inepte și bete fac accident rutier după accident rutier până omoară pe cineva, și abia atunci ne mirăm de ce nu le-a luat niciun polițist carnetul. “E copil, a greșit, lasă, oricum e băiatul domnului X”. Un avion cade în Apuseni, un pasager dă imediat coordonatele locului, noi îi găsim morți abia după 6 ore din cauza amatorismului și incompetenței totale a “specialiștilor” din diferite instituții publice, însă chiar și a 2a zi dăm telefoane pentru angajări pe pile: “Nu mi-l puteți lua și mie pe băiat, nu știe neapărăt meserie, dar învață…!”.
Nu, la noi nu se aplică principiile corupției, nu noi suntem cei care ar trebui vizați de procurori pentru diferite chestiuni minore. Marii pești, pe ei să îi luați, cei care au furat cu toptanul, pe noi să ne lăsați în pace. Eu mă grăbesc, domnule polițist, luați dumneavoastră 200 ron și lăsați-mă să conduc peste viteza legală mai departe, că nu se va întâmpla nimic. Eu nu am timp de testele medicale, domnule medic, luați dumneavoastră o atenție, și puneți-mi viza că sunt apt să pilotez, că nu se va întâmpla nimic. Da, fiul meu este un imbecil leneș, domnule ministru, dar dați-i dumneavoastră un post călduț acolo, nu se va întâmpla nimic, vă rămân dator.
Și, în final, respectând același principiu, nu, domnule inspector, nu sunt în regulă deloc cu gestionarea situațiilor de urgență, dar luați dumneavoastră niște bani acolo, nu se va întâmpla nimic.
Corupția mică, corupția cotidiană, șpaga de zi cu zi, pila familală, “atenția” pioasă merg mână în mână cu moartea. E drept, mai lent, mai puțin vizibil decât războaiele, crimele sau drogurile grele, dar la fel de sigur și decisiv. Oricând, oricare dintre marile tragedii ale acestei țări pot fi trasate în spate către multiple acte de mică corupție care au creat peisajul propice."
-------------------


acuma sa incercam sa fim un pic lucizi (cu toate ca sub impresia momentului, nimeni nu poate judeca coerent. de aceea pt situatii "critice" se fac antrenamente , si exista proceduri clare. pt ca repetand , si facand antrenamente , instinctiv atunci cand "se intampla real" , actionezi robotic , fara sa mai stai "sa te gandesti" . si o sa explic mult mai jos ce am vrut sa zic cu asta)

in primul rand sa discutam un pic "tehnic" . locatia nu are decat , o usa pt evacuare . eroarea 1 . apoi , eroarea 2, din cate am inteles , nu s-a gasit extinctorul (un singur extinctor???) sau s-a gasit tarziu. eu am lucrat intr-o institutie mare , nu ii dau numele , dar "prietenii" stiu unde. pai ba, erau din 6 in 6 metri niste suporturi cu cate 3 stingatoare . unu cu spuma , unu cu praf, si unu cu nu mai stiu ce. apoi din 20 in 20 de metri , erau stingatoare pe roti din acelea mari , cu un furtun de vreo 5 metri. apoi hidrante , o gramada.
a luat o data foc , seara cand nu prea mai era lume in institutie , o camera la un etaj superior , cu vreo 5 etaje peste unde eram eu. am simtit miros de fum, si am luat-o pe scari , pana unde ardea , zdrang am spart gemuletul cu buton, mult prea cunoscut de toti , si am insfacat un stingator cu praf . evident ca mare lucru nu am putut face ,pt ca erau catamai valvataile , dar macar cat sa nu se propage mai departe . apoi au venit imediat pompierii institutiei , si mai apoi o autoscara pe exterior de la pompierii militari.
in fine ideea e ca am avut in chil pa varza cateva stingatoare acolo la indemana.

mai departe .eroarea 3. pai nu montezi splinkere automate (stiu e pleonasm , splinker-ul este automat bydefault :D ) intr-un loc unde se aduna o gramada de oameni ?? pai la fel de bine putea sa ii ia foc de la o bricheta pulover-ul lu' unu. asta ca se fumeaza si e mult fum si se declanseaza , e vrajeala .sa va explic mai pe inteles. pai e diferenta intre senzor de fum , care poate fi optoelectric sau cu ionizare (inclusiv cu senzor de temperatura) (cele cu ionizare au materiale slab radioactive) care intradevar, se declanseaza in "centrala" si daca scuturi o patura sau e mai mult praf. si un splinker.
(sincer va spun ca m-am jucat cu senzori de fum , de mai multe tipuri optoelectici, si nu se declanseaza asa usor alea optoelectrice/termice)(trebuia sa suflu mult timp exact in senzor , mult fum de tigara ca sa se declanseze. asadar la o perdea de fum de tigara de la 3 persoane , nu se declansa)
deci splinker-ul nu se declanseaza la fum de tigara. (aveam in aceasi institutie si splinkere)
splinker-ul are o biluta de ceara (alea mai vechi), si acea biluta se topeste de la caldura, si astea mai noi au o mica fiola cu alcool gen de termometru ,alcool care se dilata de la caldura, nu are unde sa iasa, se sparge fiola si se deschida o supapa/ventil deasupra unei "floricele" dintr-o teava de apa. asta e tot. sistem simplu si eficient.
(deci fumul de tigara , nu topeste ceara, sau nu degaja atata caldura sa se sparga fiola de la ventil. asa ca nu e o scuza ca nu aveau tevi cu splinkere)







deci , a 3-a greseala din partea "clubului" . nu au montat splinkere .
mai departe. eroarea 4. antifonul. pai eu cand eram mic , mergeam cu Kastan si cu alti copii pe camp sa dam foc la saltele de burete. ard instant. ba si cu o flacara si un fum...intr-un mare fel.
dar din nou, tehnologia ne ajuta. daca nu suntem chitrosi si dam banu'. daca suntem chitrosi...
burete antifonic, ignifugat si neignifugat. adica burete chior.


 
cine ma cunoaste , stie ca numai intr-o situatie foarte speciala , cum ar fi o filmare/poze sau ceva , sunt si eu in vre-un club .
altfel nici nu vreau sa aud de club. poate paream paranoic,(inca sunt) dar e mai bine sa fii un paranoic in viata, decat .....
asadar ,revenim la ce spuneam mai sus, antrenament si exercitii. de fiecare data cand intram intr-un club , in mintea mea semi-paranoica luam in calcul ce am invatat in armata cand mi-au format acest "reflex" pt "cladiri necunoscute" : "in primul rand, uita-te pe unde poti fugi, daca e de fuga.  afla unde e si gaseste wc-ul. s-ar putea sa nu mai ai timp, daca te "loveste" ,sa il cauti ca bezmeticu' :) . vezi unde sunt pozitionate intrerupatoarele de lumina. ca sa te lase pe "intuneric" e cel mai simplu, sa apese intrerupatorul (chiar din greseala) (si apoi se face panica) . vezi unde sunt pozitionate stingatoarele. nu se stie nici o data. vezi unde sunt scarile de evacuare. pt ca liftul este inutil" si multe alte tips and triks-uri utile.
am invatat , tot in armata , sa ma pozitionez de asa natura intr-un spatiu "potential periculos" , incat sa am ceva sanse sa scap. daca incepe un cutremur, daca ia foc , daca se creeaza panica, etc etc.
(din nou , imi pare rau , ca s-a "desfiintat" armata obligatorie...pt ca acolo , te invatau chestii minimale , de bun simt , ca sa scapi cu viata din anumite situatii..  )
tara in care noi traim , ne obliga sa avem grija de noi , individual. fiecare dintre noi trebuie sa avem o minima pregatire pt supravietuire . individual. pt ca degeaba asteptam ajutorul "autoritatilor" . murim cu zile , daca nu ne auto-perfectionam pt supravietuire "urbana" .
la fel sunt 3 obiecte care iti pot salva viata, daca le ai tot timpul la tine: o lanterna , cu led (sau cu beculet cu filament, daca esti in padure noaptea si vrei sa aprinzi un foc)(merge si cu o baterie si staniol de tigari)  un fluier , din ala de militie , de fier ... si un manunchi de chei...sunt cele 3 chestii care te pot ajuta...

dar sa revenim: cu totii stim ca majoritatea cluburilor din bucuresti , exact deficienta asta o au, caile de evacuare. toate sunt prin tot felul de beciuri , cu cate o usitza mica de iesire. ba pai tre sa fiu complet nebun , sa ma bag intr-un beci , cu o casa care sta sa cada deasupra , si iesirea sa fie printr-o usita mica...
nu pretenas , eu nu ma bag in hrube din astea . exact din acest motiv: nu pot fugi repede , pt ca se creeaza o panica generala , si o imbulzeala maxima. nu mai pun daca ia si foc. pt ca un burete de dimensiunea unui pat daca ia foc , este de ajuns sa intoxice o scara de bloc. am vazut asa ceva.
asa ca , de aia eu sunt mega paranoic si nu ma duc in cluburi "inchise" .
a da poate la un concert in aer liber , pe plaja , poate. si si acolo am "normele" mele de "securitate" : nu stau in fata scenei , nu ma bag "in fata" (nu vreau sa cada pe mine niste boxe de mii de wati, daca vre-un surub iese de la vibratiile foarte puternice) in general evit aglomeratia, stau mult in spate , sau daca am posibilitatea , in culise pe scena. nu vreau sa imi zboare in cap vreo sticla de suc , sau etc obiecte zburatoare.

la fel se poate intampla si in metrou. daca ia foc din etc cauze , sare de pe linie , se incinge ceva , etc merge prost. panica , fum , imbulzeala . nu scapi. am vazut mai demult un documentar, cred ca se numea ceva gen "Dezastre blabla minut cu minut" . (pe National Geografic) era un funicular, care mergea printr-un tunel . funicularul e gen un metrou sau tramvai , tras de niste cabluri. de obicei la deal :) funicularul a plecat (la deal) si dupa jumatea drumului , in tunel , de la praful si uleiul acumulat pe o aeroterma, a inceput catamai incendiul.
toata lumea a iesit sa plece prin tunel. au scapat doar 3-4 persoane. pt ca una din persoane era pompier. si sa va explic cum. ca nu a stins pompierul incendiul. toata lumea , vedea ca e mai aproape capatul de sus al tunelului si au luat-o in sus. evident si fumul dupa ei, tot in sus. au murit toti intoxicati cu fum. pompierul a luat probabil nevasta si copchii, si a luat-o in jos pe tunel. pt ca stia ca fumul se duce in sus pe tunel . asa a scapat. deci , uneori trebuie sa stii ce decizie iei.   know-how-ul l-a salvat.

inchipuitiva ca se intampla un cutremur si sunteti intr-un hyper-market... exact acelasi lucru se va intampla.
haos , urlete , lumea se va calca in picioare. idem si pt incendiu (explozie la raftul de vopsele)
 toate produsele aranjate sus pe paleti , o sa vina , ce sa vezi ? fix jos in capul oamenilor.
sistemul de urgenta , de care vreti voi , pompieri , salvare , politie etc... nu au cum sa faca fata unui dezastru major. pana a fost armata obligatorie , mai aveam ceva "mana de ajutor" . pt ca foarte mult intr-o situatie de criza , conteaza numarul. numarul victimelor si numarul celor care pot oferi ajutor.
daca cumva se intampla un cutremur major , prin major intelegand ca se pravalesc 20-30 de cladiri , doar in Bucuresti , pai gata . suntem deja in haos . generalizat. ideal daca scapi , primul lucru , fugi din Bucuresti. (nu te mai intreba de prieteni, daca au scapat , de amanta etc. )
nu ai de ce sa mai stai aici. de la atatea cadavre cate s-ar putea sa fie , sigur izbucneste ceva boala .
daca vrei sa fii util , inscriete intr-o retea de urgenta. la ora actuala avem cateva organizatii , sa zicem "cetatenesti" de ajutor in caz de urgenta . si anume reteaua de urgenta a radioamatorilor.  

 http://www.asrr.org/emcomm


http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=263

 
mare lucru nu putem face , noi radioamatorii, dar putem asigura unele comunicatii radio. nu , nu va ganditi ca o sa repunem in functiune reteaua de telefonie mobila , care va cadea in maxim 3-4 ore dupa un cutremur major. (3-4 ore daca tin acumulatorii de la celulele de telefonie.. )(oricum e mai complicat de atat, nu o sa mai mearga serverele care raspund de retea , se va supra-aglomera reteaua in primele minute, astfel ca cei care au nevoie urgenta de ajutor , nu vor putea sa efectueze apeluri , din cauza celor care vb cu bunica , daca e bine si ca "vai cum s-a simtit aici in Militari" ... )
dar despre telecomunicatii in situatii de urgenta e mult de vorbit.... poate o sa pun niste linkuri ceva...

tragand o linie , imaginara in final , fiecare dintre noi trebuie , sa isi faca propriul "antrenament" si exercitiu de urgenta. pt ca in Romania , nu numai in Bucuresti , intr-un club, pe strada , la metrou , in hyper-market,  poti sa mori din varii motive, daca nu ai un mini-antrenament de supravietuire ceva gen para-militar... suna ciudat, dar atunci cand cand vezi ca un club (cu 400 de pers. inauntru) are o singura usitza de evacuare , nu are extinctoare , nu are splinkere, nu are antifon ignifugat , si toate spitalele din Bucuresti sunt pline de victime ,in cateva minute .... te gandesti serios sa te antrenezi para-militar...


si acum cateva linkuri utile , ca sa spun asa...

 

 http://radiofarafiltru.blogspot.ro/2009/04/partea-2-revizuita-cum-trebuie-sa-fim.html


 http://radiofarafiltru.blogspot.ro/2014/12/cum-sa-ancorezi-o-biblioteca.html


 http://radiofarafiltru.blogspot.ro/2010/11/cutremur.html

si de ce nu merg bine unele telefoane...smart...

http://radiofarafiltru.blogspot.ro/2012/01/despre-telefonie-si-smart-foane.html 






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu