duminică, 11 ianuarie 2015

imbunatatirea unui regulator de tensiune WELL AVR 1500

nu stiu daca este neaparat o imbunatatire , dar eu asa o consider , pt ca mai face "ceva in plus" fata de ce facea .
asadar am pus mana pe un stabilizator Well AVR 1500 . si bine inteles l-am desfacut inuntru , sa vad ce are. :) 
pai are asa : un autotransformator , si o parte electronica cu niste relee , care comuta foarte repede, in functe de cum variaza tensiunea la intrare , pe alte bobine ale autotrasformatorului. 
uitandu-ma asa la el , ca pisica la un calindar, am observat ca are foarte mult loc inuntru. 
m-am mai uitat inca pret de o tigara si o gura de cafea , si BANGGGG !!! (un deget. :) ) (filmuletul de pe net cu zanul camatar si creditul un deget.  nu platesti , bang un deget. )
ce zic eu, ba prea mult loc nefolosit. aici s-ar potrivi de minune un acumulator cu gel de UPS. modelul un pic mai mare de 12volti/12amperi , parca.
zis si facut. aveam acumulaotrul , si stiam ce vreau sa fac.
acest stabilizator vroiam sa il pun in fata unui ups. ca sa fie treaba treaba. 
dar observand ca in interior autotrasformatorul are si o priza separata de 12volti alternativ (pt partea lui electronica) am zis incape si un acumulator de ups si il tin si "cald" cu tensiunea de 12 volti redresata si filtrata.  am sunat un prieten pt ca vroiam sa ii fac un stabilizator la incarcare cu un 7812 generic si un 2N3055 impreuna cu un led (galben pt ca se deschide la 1,2 volti) in baza/masa stabilizatorului. treaba era simpla , dar nu a mai fost nevoie. adica ledul ridica tensiunea stabilizata de 12volti a 7812-ului cu 1, 2 volti, si puterea prin 2n3055. deci 12 volti plus 1,2 volti.
nu am mai facut montajul pt ca tensiunea alternativa era fix 12 volti , si redresata si filtrata , ajunge in sarcina la 13,5 volti pe acumulator. (later edit: am uitat sa spun dupa cum mi-a semnalat un radioamator, ca infasurarea de 12 volti este separata galvanic... foarte important aspect la un "autotransformator" :) )
mai vroiam sa faca o chestie stabilizatorul: sa ii pun inuntru un mic releu la 220volti si atunci cand se ia curentul sa nu raman pe intuneric in casa, sa imi aprinda 2-3 cinshpe leduri sa nu orbecai sa dau cu capul de tocul usii sau de usa in particular :) de asemenea nu imi place nici sa dau cu degetele de la picioare (in special degetul mic) de tot felul de obstacole domestice de prin casa.
bon . 
de asemenea vroiam sa mai am si 12 volti la dispozitie , pt alte device-uri care nu prea suporta caderi de tensiune , gen sa le alimentez tot timpul din acumulatorul asta , adica ruter , swich de net, statie de emisie , amplificator de cablu tv, si alte maruntisuri... 
pt ca sunt pasionat de vumetre pe ac , acesta are 2 indicatoare cu ac , pt tens de intrare si cea de iesire. si imi plac sa fie luminate din spate de un beculet. asadar am pus un beculet la "vumetr-ul" de voltaj de pe iesire. becul este cuplat dupa puntea MEA redresoare care imi incarca acumulatorul de 12volti. pe traseu am pus si un buton , in cazul in care vreau sa opresc incarcarea . (respectiv beculetul din spatele vumetrului) butonul e de tip cu 6 contacte. 2 pt incarcare , si 2 pt beculet. 
releul pe care l-am pus pe partea de 220 ca sa imi comute 12 volti in lumina de "backup" este un releu mititel , dar fortos. (nu stiu ce firma , dar nu e romanesc) am cuplat o pereche de 4 contacte in paralel sa "duca" si un bec de far . :) 
pt electronisti cred ca este foarte simpla schema pe care am explicat-o si nu cred ca are nevoie de vreo schema electrica "desenata" . (basic , cand releul de 220 ramane fara 220 ,care de fapt acuma de cand cu UE , e 230-240 , evident comuta un circuit de 12 volti , afara din cutie, pe o regleta) 

MARE ATENTIE , PT CA ACUMULATORUL DE 12 AMPERI , ARE 12 AMPERI !! ( DOHH :) ) 12 AMPERI LA SCURT CIRCUIT NU FAC DELOC FRUMOS. asadar daca nu vrei sa ti se inroseasca fire in mana in timp ce lucrezi la el, mare atentie sa nu faci vre-un scurt. mai bine masori de 2-3 ori ce ai facut , inainte de a cupla de test papucii la acumulator.
IDENTIC , 220 DE VOLTI , SUNT 220 DE VOLTI, CURENTEAZA RAU...CA SI CUM AI PUNE MANA LA PRIZA ! ( hahah)
deci grija mare la corent ca corenteaza. (si arde in flacari alb verzui galbui :)) )

stiu ca iti este greu sa dai niste gauri atata de mari in tabla aia foarte groasa a regulatorului , dar da neaparat 2 gauri pt sigurante fuzibile de sticla . rapide , lente , cu lita de ca vrei tu , pe circuitele de putere ale acumulatorului. eu am pus de sticla , cu lita cositorita . sunt perfecte pt ca sunt 12 amperi si nu vreau fire inrosite prin casa. e greu sa dai gauri de 15-16mm diametru, dar trebuie. ca atunci cand te duci la curve: trebuie prezervativ (ca e al tau sau al ei, trebuie sa il porti tu :) ) 
in spate am pus si o regleta cu mai multe contacte. masa este un fir gros negru , care vine prins pe carcasa de tabla. firele groase sunt "plusuri" de 12 volti. restul de fire rosii sunt cele pe care le-au pus chinejii cand au facut stablizatorul.
de asemenea am gasit un intrerupator mega-solid , cred ca este de la avioane de cand lucra tata la avioane, si l-am pus pe circuitul de 12 volti care are tensiune in permanenta , gen pt ruter si altele.
mai jos o tona de poze , mai mult pt a va face o idee generala.
a si era sa uit: mai trebuie sa ai si un flex cand te apuci de  mantocarie. autotransformatorul are un suruboi de 8 mm prin centrul lui , pt ca e traf rotund cu gaura de covrig la mijloc. deci trebuie sa tai un pic din surubul de 8 exact cat trece in sus peste piulita (cam 1 cm) pt ca altfel nu are loc acumulatorul , si chiar daca ar avea loc nu e frumos sa il impunga in fund un surub de 8. :) il tai si nivelezi piulita , pt ca are o mica adancitura tabla rotunda care tine traful , o faci la fata, sa stea acumulatoru' pe tabla rotunda , cu fundu' . la fel cu flexul tai la nivel si surubelele de la manerul de deasupra , pt ca si alea impung acumulatorul. eu pt ca nu am timp de taiat alte table , voi daca vreti faceti, dar eu am prins cu "soricei" acumulatorul pe pozitie . oricum nu are unde sa fuga pt ca sta la marele fix inauntru.  

mai jos poze , si va prindeti voi .


 




L+ inseamna plusul de la "lumina de backup" care se comuta automat prin mititelul releu, fortos.



dupa cum se vede acumulatorul intra la fix (daca tunzi un pic surubul de 8 si cele 2 surubele de la manerul de deasupra)



de aici culeg "referinta" de 220 volti de la priza, dupa siguranta automata a lui.
asa ca daca mi se aprinde "lumina de backup" si totusi televizorul merge adica am curent la prize , inseamna ca siguranta automata a stabilizatorului a sarit.


pe acest surub am prins masa acumulatorului




fuzibila de jos cu L inseamna ca este siguranta de la lumina de backup de pe 12volti




fire groase sa reziste la amperaj mare.





nu se prea vede , releul de 220 volti...



autotransformatorul






conzii de filtraj si sub izolir puntea redresoare pt incarcare (firele sunt tari si scurte asa ca nu se misca nimic de pe pozitie)



la vumetru este pus beculetul intr-un tub de fier cu izolir peste el.





in plan apropiat butonul de incarcare si beculet , in spate butonu' pt circuitul permanent de 12 volti.





fata e simplu de gaurit ca e din plastic...




regleta cu conectori




tensiunea de incacare. (la inceput...dupa cand si-a mai revenit acumulatorul a mai crescut..)






probabil ca o sa ii pun un stabilizator de tensiune pe incarcare... este destul loc inauntru. dar nu cred ca e nevoie . sunt 13,50 volti.



asta e tot. acuma apuca-te si tu si fa unu la fel sau mai bun :))))



cum functioneaza o electrovalva

astazi din nou ma simt marinimos fata de voi, si din nou vreau sa va invat o chestie. chiar daca nu va va fi nici o data de folos in viata, macar o stiti.(si da am vazut in statisticile blogului meu , ca sunt citit si de copii intre 18 si 22 ani . asa ca sa nu radeti cei care stiti deja , despre postare. sunt oameni/copii care nu stiu. eu am "meditat" o data la geografie pe cineva , pana la stadiul minimalist , adica sa se poata apuca cineva intradevar de meditatii adevarate la geografie cu respectiva persoana , care nu stia , si nu auzise de termenul "puncte cardinale" (cum asa? da. asa) . asadar , cineva trebuie sa faca si munca de invatare "minimala" . )

cum functioneaza o electrovalva?
in primul rand , whata fack ? la ce foloseste o electrovalva ?
chiar daca numele spune tat , poate unii nu stiu ce inseamna "valva"
valva nu vulva :) asadar valva e ceva care inchide si deschide traseul unui lichid/gaz , printr-un circuit de tevi , furtunase , sau furtunoaie. (si masinile au o gramada de electrovalve la motor , care opresc/pornesc diverse fluxuri de gaz , carburant, amestec de aer, lichide , etc si toate sunt comandate electronic de un calculator de bord)

de exemplu rusii daca ne taie gazul , inchid o electrovalva. bine inteles mult mai mare, si care e pusa pe traseul conductei de gaz. au apasat un buton , si gata electrovalva se inchide, de la distanta. daca se strica butonul , se procedeaza ca in cazul Gheorghe Gheorghiu Dej , care a avut asa coaie marete , incat s-a dus singur unde era "valva" de gaz care venea de la rusi , pe teritoriul nostru , si a inchis cu mana lui robinetul de gaze. a zis ca nu mai are nevoie de gazul rusilor. si asa ca a fost iradiat (se zice ca erau doze mari de material radioactiv , chiar microfoanele la care el vorbea pe la diverse adunari) , drept urmare a facut cancer si a murit aproape instant. pacat , era un mare om.
sa nu divagam. dar de fapt de ce sa nu divagam? si asa pierdem timpul pe net aiurea uneori. mai ales facebook-ul care mananca o gramada de timp. cred ca o sa renunt la el. o sa pastrez doar back-up de poze , facute privat, pe fb.
deci electrovalvele sunt de mai multe tipuri. sunt cele electromagnetice , despre care o sa va povestesc , si sunt cele cu motor electric , mult mai mari. (cele de la statiile de gestionare a gazului natural , sunt de tip cu motor)
pe scurt despre cele cu motor. sunt exact niste robineti , care au atasati niste motoare destul de mari, care invart printr-un mecanism de demultiplicare  cu roti dintate si roti melcate , robinetul. pt ca un motor se invarte relativ repede, adica 1000-3000 de rotatii pe minut. nu poti inchide un robinet cu 3000 de rotatii pe minut , decat daca demultiplici viteza . ai nevoie sa se invarta robinetul ca si cum l-ai invarti cu mana. de aceea este nevoie de demultiplicare a rotatiei. la fel ai nevoie la capetele cursei robinetului , inchis sau deschis , de niste senzori , care nu sunt decat niste butonase mici, care sesizeaza ca robinetul s-a inchis de tot, sau s-a deschis de tot , si sa opreasca motorul ca ia foc din cauza ca nu se mai poate invarti la cap de cursa. la fel ai nevoie si de niste traductori de pozitie: vrei sa stii daca il deschizi jumate , sau un sfert sau exact cat l-ai deschis. traductoarele sunt de foarte multe tipuri. o sa spun doar 2. cele optice , adica este o rotita cu multe crestaturi pe margine si un optocuplor cu un circuit care numara de cate ori s-a invartit rotita cu fante , si de cate ori s-a oprit si pornit fluxul luminos (in infrarosu de cele mai multe ori) si asa isi da seama de la distanta , cineva ca a facut 2 sau 10 ture rotita , respectiv robinetul.

 in poza de mai sus este un optocuplor.


asta e microintrerupator , la capetele de cursa

 asta e circuitul electronic
 elctrovana , unele din cele industriale , au ca back-up si robinet de mana, adica daca nu mai ai curent , invarti cu mana de robinet ca sa o inchizi , deschizi (nu am gasit poza cu asa ceva, dar inchipuiti-va ca are si o roata de robinet)
 optocuplorul cu rotita care inrerupe fluxul luminos

 alta electrovana.
al doilea tip de traductor de pozitie este cel de tip magnetic: un mic magnetel se invarte la fel pe o roata si un senzor magnetic numara de cate ori a trecut prin dreptul lui. (si mai sunt traductoarele cu potentiometri , se foloseau demult acuma sunt depasite moral, adica se invarte cu axul o data si un potentiometru si gen se da mai tare mai incet , ceva undeva , un ac indicator o piuitoare etc)



bon am terminat cu electrovalvele/ electrovanele cu motor. sunt complicate , au de cele mai multe ori aplicatii industriale , etc.


acuma electrovalvele cu electromagnet.

asta inseamna ca in loc de motor , avem o bobina a unui electromagnet.
o bobina este o infasurare circulara de sarma , de cele mai multe ori cupru (pt ca e bun conductor electric) si dupa cum stim , o infasurare cu multe spire de sarma , atunci cand trece un curent electric prin ea , ia nastere un camp electromagnetic. gen cum sunt magnetii naturali , numai ca asta merge cu curent. bagi curent , ai magnet . nu bagi curent , nu ai magnet.

Nikola Tesla s-a jucat cel mai mult cu electromagnetii , si bobinele. se spune chiar ca ar fi descoperit cum sa captezi cu un electromagnet energia libera. adica ceva gen din campul magnetic al pamantului sa faci curent, gratis. nu se stie inca excact.

pentru ca electromagnetii functioneaza si invers , daca atunci cand bagi curent in ei , electromagnetul scoate camp magnetic , la fel atunci cand bagi camp magnetic (de la un magnet natural) bobina scoate curent.
bobinele sunt peste tot . dupa parerea mea cred ca a fost cea mai esentiala descoperire.
electromagnetii sunt foarte puternici . si mici. poate ati vazut pe youtube , tipul care trage cu cuie , cu ajutorul unui electromagnet. daca pui mai multi electromagneti , unul dupa altul , ai deja trenul pe levitatie magnetica , Maglev din Japonia.
un transformator electric are 2 bobine (aici vorbim de un transformator minimal)(pt ca sunt transformatoare si cu un numar foarte mare de bobine) printr-o bobina bagi un curent (alternativ obligatoriu, nu intru in detaliu de ce trafurile nu merg cu curent continuu , pt ca e foarte complicat) si pe cealalta bobina ai un curent transformat , in functie de ce vrei , amperaj/putere , voltaj/tensiune ridicata sau coborata.
bon am divagat din nou, dar nu are nimic. mai jos poze pe intelesul tuturor....

de asemenea electromagnetii (bobinele) fierb metale ...




 difuzoarele la fel au o bobina...




in poza de mai jos este un electromagnet foarte "basic" . pt ca sunt putine spire , si disipatia de curent este mare. se va incinge si bobina si bateria pt ca disipa mult curent. in maxim un minut, (de glorie) bateria va fi complet descarcata. bobina nu se va arde/ intrerupe pt ca lita/sarma din poza este foarte groasa.
in schimb daca bagi curentul unei baterii de masina , prin aceasta bobina , vei obtine un fel de "resou" de cateva secunde , dupa care bobina va lua foc.  bobinele se calculeaza la spire , numarul de infasurari , in functie de voltajul la care va functiona , ca sa nu ia foc si sa mearga "mult si bine" .




electromagnetii pot ridica bucati de metal foarte grele 



daca misti un magnet intr-o bobina (il bagi si il scoti), apare un curent la capetele ei . bine inteles curentul este pulsatoriu. daca pui mai multe bobine si mai multi magneti , si ii invarti pe toti in acelasi timp, obtii un dinam. o chestie care din lucru mecanic , face corent electric :)))




mai jos este un releu... tot cu o bobina care actioneaza niste contacte...





si acuma ajungem la electrovalva noastra. o bobina care inchide si deschide un circuit de gaze sau lichide.
am avut una defecta si de aia am faramat-o complet. are o bucatica rupta , unde venea un buson de inchidere a mecanismului interior.  (acel mic corp cilindric din dreapta stiftului argintiu. trebuia sa faca corp comun cu partea aurie atasata la furtunas) 



 in stanga se vede bobina . acel corp negru . pe care sunt scrise tensiunea la care functioneaza bobina , pt ca nu poti sa bagi mai mult curent decat este ea calculata , pt ca se va arde / intrerupe pe traseu undeva. si alte caracteristici, la ce e buna , gaz sau lichid, temperatura gazului sau a lichidului care poate trece prin valva, presiunea la care rezista , etc etc informatii...



acel stift din mijloc de mai jos argintiu (neaparat din fier, care este atras de electromagnet) cu o taietura laterala , este valva in sine. are o mica parte rotunda de cauciuc in partea de sus, care opreste si porneste fluxul de ce avem noi in instalatie :))))
sa zicem ca prin partea aurie filetata , intra apa, si iese prin furtunas. daca stiftul este apasat pe o gaurica mica interna, de acel arculet , lichidul nu poate trece de valva. asta in pozitia de repaus a electrovalvei . adica nu are curent in bobina , nu curge nici apa ( nu merge nici centrala termica de apartament , care are destul de multe asemenea electrovalve inauntru :) )



aici este stiftul cu partea de cauciuc in pozitia de lucru. am mai zis ca partea aurie detasata , s-a rupt din cauza unei fisuri in material. (electrovalva a tot lucrat, inchide deschide si la un moment dat , acel metal auriu, care nu e aur :) , este alama , a cedat. o sa spun mai jos de ce ansamblul trebuie din alama sa fie facut)
in partea dreapta a pozei cu 2 filete , este un fel de "dop" care tine tot ansamblul valva/arc in pozitia de inchis .

 corpul auriu trebuie facut din alama , pt a nu opri fluxul de camp magnetic al bobinei , care "trage" de stiftul de fier in sus.  (respectiv in poza trage , lateral dreapta )



ansamblul de mai sus , valva , arc si "dop" este montat in interiorul bobinei.
cand in bobina apare un curent , electromagnetul "trage" in sus (spre noi in poza de mai jos) de stiftul de fier, si acesta ridicandu-se de pe gaurica de mai jos , da drumu' la lichid.








 asa ar fi aratat inainte sa se rupa partea filetata care tinea totul inauntru.


 o sa incerc sa fac si o schita in sectiune a electrovalvei.
(sa nu radeti de cum e desenata , dar am facut-o repede :)))) )



gata acum esti un pic mai desteapta sau destept. ai invatat niste chestii , si nu ai pierdut timp aiurea din viata asta care si asa e scurta...

urmatoarea postare o sa fie mai complicata , despre imbunatatirea unui regulator de tensiune.
(regulatorul "reguleaza" tensiunea :))) hahah ...nuuu.. o face sa fie stabila , regulata, adica sa nu creasca si scada cum vrea ea . tensiunea de la priza , despre asta e vorba . ))))