11 decembrie 2013

defect blitz nissin speedlite di622

din ciclul , suntem prea saraci ca sa aruncam lucrurile bune dar care s-au defectat si pot fi reparate , va prezentam blitzul  Nissin Speedlite DI622  care in urma unui soc termic i s-a spart lampa , tubul de blitz efectiv.
nu mai dam nume , ca se stie cine l-a spart si cum l-a spart de la frig la cald , nu l-am spart eu, altcineva... deci nu e vina mea :))))
pe scurt , zilele astea cand a fost frig , i-am dat blitzul cuiva , i l-am probat in masina unde era destul de cald , si cand l-a pornit mai la frig sau ceva , nu stiu poate a fost o intamplare , s-a spart efectiv tubul de blitz care e gros cat un bat de chibrit... (si mai sta si intr-o tensiune fizica cu un elastic prin spate cumva prins , scrie pe forumuri ca se rupe frecvent acest tubuletz.) (acuma normal nu stiu daca nu l-a trantit cumva , nu mai conteaza , esenta e ca era spart)

LATER EDIT , 6 MARTIE 2014 -------
intamplator zilele trecute mi-au cazut ochii pe un aparat foto , pe care il am eu de foarte mult timp , culmea tot de la tov. care mi-a spart tubul din Nissin , un aparat foto Polaroid 600 . ce sa vezi cum stateam eu asa si fumam o tigara (exact ca in portiunea aia dintr-un film romanesc cu Sergiu Nicolaescu, care spune la un moment dat "eu cand fumez imi vin idei" ) cand imi dau seama ca are inauntru , vazand pe ferestruica de plastic, un tub de blitz exact la lungimea pe care o avea tubul care s-a spart din Nissin.
m-am dus in atelier si m-am pus pe treaba. s-a desfacut cam greu partea de sus rabatabila cu blitz de la Polaroid , dar pana la urma l-am dovedit. placa cu componente electronice am oprit-o pt ca o sa fac un blitz slave din ea . (o sa va zic la momentul potrivit si cum sa va construiti singuri un blitz slave)
am scos tubuletul din Polaroid , si m-am apucat sa il pun in Nissin. m-am chinuit ceva , cu penseta cu o mica surubelnita , pt ca nu se baga asa usor, trebuie pus si acel elastic care il tine pe pozitie. (se vede in unele poze acel elastic de cauciuc) in sfarsit cu un pic de chinuiala l-am pus. mare atentie in ce parte puneti partea tubului cu 2 conectori , unul de amorsare , si unu electrod de descarcare. in partea cealalta are doar un pin, de descarcare. sa nu se atinga firele intre ele , etc etc atentie... nu il incingeti cu letconul foarte tare. lipitura trebuie facuta rapid. cu sarmulita de fludor imbibata in decapant solid (rasina) si sarmele de contact puse deja pe pozitie . in 2-3 secunde trebuie lipit. nu insistati mai mult daca nu se lipeste ca se sparge tubul de la dilatarea pinilor de descarcare in tub.

si acum ceva poze :














mai jos este descrierea veche , cand l-am facut sa mearga dar cu un tub foarte mare, un IFK 180 parca de tip U-spirala . asta in cazul in care nu gasiti tub , si aveti cumva alt tub, sau recuperati unul din bliturile rusesti care mergeau doar la priza sau un adaptor cu 4 baterii R20 ... parca le zicea Porta la acele blituri.
(eu am un tub de tip U IFK120 si mai am acuma ramas unu de tip U dar intr-o spirala. o sa imi fac din ele doua blituri slave. o sa public si modul de realizare, dar deocamdata nu am timp sa ma ocup de asa ceva)

deci, fara deci , am zis . blitul mergea , se incarca se aprindea totul , dar tubul spart
eu aveam pe acasa , primite de la un radioamator nea Mircea YO3FYI , doua tuburi de blitz , un tub sub forma de U si unu tot ca un U dar cu o spirala mai mare pe el. am zis sa pun tubul sub forma de spirala U pt ca este mai mare si da mai multa lumina (si asa e) . (tubul sub forma de U parca este IFK 120 rusesc si cel sub forma de U dar cu spirala e tot rusesc IFK180 si acum mi-a spus nea Mati YO3GEI , ca IFK180 este foarte puternic , adica mai puternic decat IFK 120 , in ruseste notatiile sunt ИФК 120/180 )

MARE ATENTIONARE MARE:  IN BLITZ SUNT SUTE SI MII DE VOLTI , POTI SA DAI DE DRACU SI POTI SA TE CURENTEZI SI SA MORI , CUM NU TE ASTEPTI , DECI AI GRIJA , NU PUNE MANA PE FIRELE DE LA LAMPA DE BLITZ , PANA NU TE ASIGURI CA ACEL CONDENSATOR DIN BLITZ S-A DESCARCAT COMPLET . NU IL PORNI SI PUI MANA PE ACOLO , CA DAI DE NAIBA SI MORI . DUPA CE L-AI MODIFICAT BLITUL , PUNE-I O CARCASA DE PLASTIC CEVA SA NU ATINGI CUMVA DIN GRESEALA ACELE FIRE DE AMORSARE DE LA LAMPA DE BLITZ. O IDEE RAPIDA , PUI UN FUND DE STICLA DE COLA DE UN LITRU LIPITA CU SCOCI , DAR NU LASA NEIZOLAT , CA ATINGI ALEA PE ACOLO SI TE CURENTEZI DE DRACII TE GASESC ...

am desfacut blitul , care se desface relativ usor , se scot doua surubele lungi de langa plasticul de focalizare , apoi mai sunt sub doua rondele de plastic , care se dau jos cu o surubelnita pt ca sunt lipite , mai exista inca 3 suruburi pe o parte si 3 pe cealalta parte.

se desface capacul de sus , si ramane montajul cu oglinda de focalizare si cu tubul (spart) pe partea de jos.
se scoate elasticul care tine tubul (in tensiune fizica si de aia se sparge asa usor) si apoi se scot cele doua ramasite. se descositoresc cele 3 fire de pe lampa , firul de la un plot de descarcare , firul de la al doilea plot de descarcare care este pe un cablaj impreuna cu un transformator mic de ridicare a tensiunii de amorsare , si al 3 lea fir de amorsare care este prins tot pe tubusorul de sticla.

se scoate din cavitatea tubusorului , oglinjoara mica de tabla care este ingropata acolo si se lasa locul liber.
am luat o bucata de cablaj de test , din aia cu multe gaurele (se gaseste pe str. Maica Domnului la orice magazin de electronice de acolo) am taiat o bucata cat suportul culisant , pt ca da suportul ala va culisa in continuare , pt ca el , blitul nu stie ca nu mai are rost sa miste oglinda in fata si in spate si la fiecare pornire sau oprire , el culiseaza de control inainte si inapoi.
deci bucata de cablaj de test nu trebuie sa depaseasca marginile culisorului cu fostul tub de blitz.
transformatorul de amorsare de inalta tensiune , se va pozitiona sa nu jeneze culisarea pe acolo prin'nauntru.
se poate pune si un pic de izor band pe cablajul din spate ca sa nu atinga accidental pe acolo traful...
se dau doua gaurele mici pe laterale , unde o sa vina doua surubele mici care se vor fixa impreuna cu cablajul si cu noul tub pe culisor.
mare atentie sa nu atingeti cu degetele (care au grasime pe ele ) tubul nou de blitz , il tineti de terminale care sunt relativ lungi si poate fi manipulat de ele... manipulat :P

mai departe se cositoresc cele 3 terminale pe cablajul taiat si frezat si pilit si confectionat , si ferchezuit si bla bla , la dimensiune ... :))) apoi cu varful la letcon se dau doua mici gaurele unde se va fixa in laterale pe culosor tot ansamblul asta de tub. se cositoresc cele 3 fire , 2 la pini de pe lateralele tubului , si unu , cel care vine de la transformatorul de inalta tensiune , pe pinul din mijloc , de amorsare ...

din nou zic : mare atentie mare , acolo sunt sute de volti si mii de volti , te curentezi de te gaseste dracii daca pui mana pe acele terminale si nu este descarcat condensatorul sau cine stie e pornit blitul sau cine stie ce idee idioata iti vine in cap sa vezi daca curenteaza sau ceva , baa deci te curentezi rau , nu pune mana pe acolo pe firele alea fara sa stii ce faci exact , si ai mare grija ca dai de dracu'

acuma blitul poate fi folosit normal sau pe slave , cu declansare de la alt blitz , ce nu o sa mai faca , nu o sa mai faca acel zoom , dar oricum acuma va fi mult mai puternic , o sa vedeti ca pe putere maxima , lumineaza de rupe ochii . ramane la aprecierea voastra cum faceti un reflector din staniol sau dintr-o strachina de plastic , care pe interior sa aiba staniol sau etc etc , puteti face chiar si un beauty dish cu el...deci blitul vostru care statea degeaba ars , cu tubul spart , acuma e din nou bun. tuburi IFK se gasesc peste tot , sunt multi care mai au tuburi IFK vechi dar din seria NOS (adica new old stock , adica noi nefolosite , dar vechi ca timp )

cam asta e tot . in principiu am scris pt cei nestiutori , dar sunt ferm convins ca cine se pricepe , stie exact ce are de facut si nu trebuie sa citeasca pe aici , sa vada cum se repara un blitz. daca esti electronist , considera ca ai citit acest text ca amuzament . :)))) si eu stiam exact ce am de facut , dar am zis sa scriu asa de amorul artei .... o sa pun si o gramada de poze ca sa va edificati , daca nu stiti exact despre ce e vb. daca aveti un blitz stricat si nu va pricepeti sa il reparati , va pot ajuta eu www.facebook.com/studioundermedia


























defecte statie yaesu ft897 - fault emission and squelch YAESU station ft897

ziua buna dragii mei.
nu am mai scris de mult timp , deoarece au fost tot felul de feluri de chestii de facut si reparat.
o sa imi fac acum un pic de timp si o sa scriu despre doua aparate defecte , incep cu primul aparat , o statie de emisie - receptie Yaesu FT897 . (urmatoarea postare o sa fie despre al doile aparat defect, si pe care l-am reparat)

21 noiembrie 2013

statia seismica Vrancioaia - Plostina

am fost la statia seismica Vrancioaia - Plostina . un fel de mini excursie , cu mai multe scopuri...
probabil ca o sa revin cu amanunte (drumul a fost extrem de greu...este foarte accidentat, era sa rupem Loganu si sa cadem in rape adanci de 100-200 de metri...)... pana atunci cateva poze ... si un filmulet...


senzorii seismici 



Antena directiva Yagi cu care am realizat legaturi radio , pt a testa nivelul de acoperire radio in cateva frecvente destinate radioamatorilor. (pt anumite aplicatii pe care vreau sa le dezvolt)
Respectiv vreau să montez un senzor/accelerometru, independent de senzorii stației seismice, care sa trimită printr-o legatura radio in timp real într-o frecvență de radioamatori, un semnal anume format de un accelerometru in timpul seismului, de la statia seismica Plostina (sau din acea zonă, nu neapărat din incinta stației seismice) până la București cu semnalul trecut via dealul Istrița pentru realizarea unui link radio permanent de la Plostina la Bucuresti cu scopul de a obtine o alarma inainte cu 15-20 de secunde premergatoare undei "S". Singura posibilitate de legătură radio din acea zona, este numai prin dealul Istrița, pt că si STS-ul tot asa comunica cu INFP date de la stația seismică. Am vrut să testez la fața locului posibilitățile de acoperire radio, ca sa vad exact care e cea mai bună variantă radio. Merge si prin Brașov și apoi București, dar este mai pe "ocolite". Sistemul pe care eu vreau să il dezvolt pt radioamatori, nu este o noutate,  el a fost dezvoltat in Mexic și in alte țări cu risc seismic ridicat, inclusiv in România prin automatizarea opririi centralei de la Cernavodă. De asemenea pt "publicul larg" există o firmă particulară care trimite aceste alarme pe niste pagere in banda VHF, si prin plătirea unui abonament anual se poate beneficia de acest serviciu. 

Eu vreau să elimin veriga slabă dintr-un "lanț" de alarmare, si anume "internetul". Pt ca noi ca radioamatori, având la dispoziție stațiile de emisie recepție, practic avem posibilitatea de a primi "in timp real" această alarmă. 

O să spuneți "la ce ne folosesc 10-25 secunde înainte de cutremur?". Păi haideț să vă lămuresc. Preferați să vă claxoneze o mașină când se află deja la un metru de dvs.? Sau preferați să vă claxoneze o mașină când se află la 30 de metri de dvs.? Sau, altfel explicat pt cine a făcut armata, când se știa de seara, "bă vedeți că la noapte avem simulare de alarmă pe unitate" nu  mai dormeai ca bușteanul și aveai toate pregătite, inclusiv te culcai pregătit psihic pt trezirea in șocul alarmei. Orice eveniment care este "predictibil" in orice măsură pt un om, îl pregătește psihic și acțiunile lui nu mai sunt acțiunile unui om "surprins". Este preferabil sa ai la dispoziție chiar si 5 secunde, sa poți închide focul la cratița care are apă clocotită pe aragaz, și să te îndepărtezi de ea. Sau să te îndepărtezi de un corp greu suspendat, in casă. Sau să poți deschide ușa de la ieșirea din apartament, pt a nu rămâne blocată și apoi după încetarea cutremurului sa te poți evacua. Orice secundă care "te pregătește" poate fi folosită în avantajul celui care primește alerta din timp. Dacă alerta se întâmplă seara, chiar și să ai timp sa iei lanterna, până s-ar putea să cadă curentul electric și sa rămâi pe întuneric, e ok. 
Acest sistem de alertare trebuie folosit "cu cap" si numai de persoanele "cerebrale" care pot lua niște decizii rapide, si in siguranță, în nici un caz nu ar trebui procedat așa cum se întâmplă de multe ori cu "panicoșii" care sunt in stare sa sară pe geam, și să își provoace mai mult rău decât dacă ar fi stat cuminți pe loc. 

Când o să avem și noi educația japonezilor in privința cutremurelor, abia atunci vor putea fi făcute publice de catre autorități, sisteme de alertare timpurie asupra cutremurelor. (părerea mea, peste 100 de ani, adică pt mine, niciodată) :D 

Va recomand sa căutați pe acest blog, in căsuța de cautare de sus, cuvantul cheie "cutremur", si sa citiți si restul postarilor privitoare la pregătirea pentru asemenea evenimente. 





PS: ca si voi am fost curios daca se pot prezice cutremurele. am intrebat direct la sursa . raspunsul a fost "da si nu"....in functie de multi parametrii...relativi... pe scurt , apare o anomalie magnetica , care s-ar transpune in VLF very low freqvency , gen un "vuiet" subsonic , si alti precursori seismici , dar aceste date necesita o analiza , uneori sunt "alarme false" generate de etc etc factori umani sau alti factori diferiti de un seism... (nu va inchipuiti ca daca tropaie 10 oameni se declanseaza senzorii...sau daca trece un tanc/camion... nu. sunt alt fel de "erori"...) (cercetati si voi pe net VLF - ULF http://yo9gjx.blogspot.ro/2012/11/vlf_18.html  sau http://www.vlf.it/ etc etc....)


later edit: acum o ora a fost un "mini" cutremur...4,4  grade

m-am informat singur:
13/11/21
La ora locala 08:38:52.0, in aria seismica Nereju - Naruja din arealul Vrancea ( DJ205d, Paltin, Elevatie 477 m ) s-a inregistrat un seism cu magnitudinea ML=4.4 si cu hipocentrul la adancimea D=90 Km. Epicentrul a fost localizat la distantele: 1.4 Km NE Paltin, 4.7 Km N Spulber, 8.2 Km N Nereju, 38 KM W Focsani, 71.4 Km NNW Buzau, 88.6 Km E Brasov, 109.8 Km NE Ploiesti, 109.3 Km W Galati, 158.3 Km NE Bucuresti.

Cutremurul s-a incadrat, in estimarea seismica actualizata la ora 01:33 si 08:13.

19 noiembrie 2013

intamplari intamplate demult

 sa va povestesc niste intamplari , intamplate de mult , faze adevarate , povestite de oameni in etate ...
nu sunt minciuni , pt ca eu ii cunosc pe acesti oameni , radioamatori adevarati , si nu sunt genul de oameni care sa inventeze asa ceva...

prima intamplare foarte haioasa ...

Se face ca demult , cam prin anii 1970 -- 1980 , posturile de radio de putere mare , din unde scurte , sau unde lungi , care transmiteau stiri etc etc , posturi oficiale ale respectivelor tari din care emiteau , aveau o metoda foarte ingenioasa de a vedea daca emisia lor este corecta , si se aud pana la distanta care trebuie.
trebuie sa intram un pic in niste amanunte tehnice , asa mai mult ca si cunostinte generale ...
nemtii au fabricat in acea perioada (1970-80) un receptor de radio foarte performant. se numea EKD300
si avea o banda foarte larga de receptie si multe moduri de lucru . ssb ,cw am,fm etc etc..rtty bla bla..
era o scula foarte tare , pe care au importat-o pana si rusii (bine inteles ca sa il copieze) avea receptie de la 14khz , care este o frecventa foarte joasa (ca sa va dati seama 14Khz sunt reprodusi cu usurinta de un difuzor de inalte dintr-o boxa de sunet mai bunutza )(inchipuitzi-va ca acea frecventa de 14Khz era emisa in eter sub forma de unda radio... aici m-am pierdut si eu un pic cum faceau , dar o sa mai cercetez si va spun...mai jos o sa dezvolt alt subiect cu VLF , very low frequency si ULF ultra low frec , frecvente care sunt emise de cutremure , rezonanta shumman a pamantului , etc etc ) dar sa nu ne pierdem in amanunte...
asta e receptorul



 daca aveti nevoie de mai multe informatii gasiti aici...scheme etc etc http://ok1fig.nagano.cz/EKD300.htm
(a aparut ulterior si EKD 500 care era mai destept)
in fine , ideea e in felul urmator :

ca sa stie cei de la emitatorul dintr-o tara anume ca au emisie buna , faceau schimburi de controale , adica primeau un raport pe zi , din alta tara , cum se aud ei sa zicem in Bulgaria , un post din Ungaria....
si Romania normal ca era si ea parte in aceasta chestie cu controale reciproce... ai nostrii trebuiau sa spuna si ei unor posturi cum se aud , monitorizate fiind pe aceasta scula de un serviciu specializat pe aceasta treaba.
nu aveau de facut decat sa vada cum se aud , anumite posturi de radio , si sa le transmita controlul , tarie semnal, distorsiuni , deviatie , etc etc
Romanii nostrii , ca de obicei , nu prea se tin de treaba , si fac totul la misto:
era un post de radio din Yugoslavia , si acestia aveau si ei un turn cu antene , ai nostrii le trimeteau in fiecare zi controale de emisie foarte bune , merge bine , se aude ok , totul e in regula .... la un moment dat , dupa vreo 6-7 luni , primesc cei de la respectivul serviciu , o telegrama din partea serviciului omolog din Yugoslavia :
"- Va rugam sa nu mai trimiteti controale pt acel emitator de pe turnul Nus' Care , pt ca acel turn s-a daramat  (a cazut) acum 7 luni la acel cutremur (fusese un cutremur in zona si turnul lor cu emitatorul cazuse)...deci nu mai e nevoie, oricum va multumim....."

tare sau ce? cum sa le spui zilnic ca ei se aud bine , si tu de fapt nici sa nu stii ca le-a cazut turnul de emisie :))))
aceasta caterinca de intamplare a aparut , din cauza faptului ca singura scula din Bucuresti de acest tip , EKD 500 , se stricase , si ai nostrii nu au putut sa o repare...ghinion :P :)))

 

----------

alta intamplare , de la o uzina de forjat fier , unde erau niste prese mari pneumatice de 20 de tone forta de "ciocanire" / apasare... aceste ciocane pneumatice , sunt niste mastodonti pana la etajul 2-3 de mari si sunt niste masinarii extrem de fortoase ...se forjeaza cu ele osii de locomotiva , elicii de vapor mari , diverse chestii de marime industriala ...(se forjau , la timpul trecut ca nu mai avem nici o fabrica in Romania , de nimic , nici de ambalat cacat nu mai avem...)
deci : munctorii de la acele prese , erau in marea majoritate tigani (le spun asa pt ca stiu ca pe un tigan adevarat si de buna onoare , nu il deranjeaza cuvantul "tigan" , doar cei care se simt cu musca pe caciula , vor sa fie denumiti in strainatate si in alte parti "romi" pt a se face confuzie cu cuvantul "roman" si a se forma falsa idee ca toti "romanii" sunt "romi" de fapt... in fine , nu mai conteaza)
acesti tigani care lucrau pe aceste ciocane pneumatice , erau cei mai buni. erau foarte buni in meseria lor de "forjori"... si la un moment dat in aceasta fabrica/uzina/hala , (nu mai stiu unde , parca la 23 August / Malaxa / Faur sau in alta parte , nu conteaza...) au pus un pariu: vine un tigan si ii zice lu' unu : "Ma eu dau cu ciocanul pneumatic de 20 de tone , la milimetru de cadranul unui ceas de mana"
Normal a iesit iures , s-au pus pariuri , etc etc galagie , si pune unu ceasul acolo pe acea suprafata plana unde loveste pistonul cu ciocanul pneumatic. A dat tiganu' cu ciocanul la milimetru de cadranul de sticla al ceasului.... aceste ciocane se controleaza dintr-o pedala si in functie de cat de tare si ce durata de timp apesi asa merge acel mastodont de ciocan, dupa cum a demonstrat tiganul , il poti controla la milimetru...evident trebuie sa ai un super simt , pt ca ingineria aia , are inertie mecanica la cat de mare e...adica tre sa ai un skill cumva...



---------

nu prea mai am timp sa scriu , dar mai pun pe scurt niste linkuri , despre cum se detecteaza cutremurele , cum functioneaza , frecventele joase de emisie naturala a pamantului , rezonanta shumman , etc etc chestii . care daca va pasioneaza , cercetati si voi singuri...eu o sa cercetez... VLF , ULF http://www.vlf.it/ ...
aceste frecvente pot fi receptionate cu un mic adaptor simplu , numai cu placa de sunet a calculatorului, orice calculator... http://yo9gjx.blogspot.ro/2012/11/vlf_18.html

-------
inca o chestie pe care am auzit-o tot de la acesti radioamatori mai batrani, dar despre care inca nu stiu sigur daca e adevarat, este ca frecventa de 7-14Hz afecteaza corpul uman in mod letal si mai exact creierul....:D se poate..... inca nu stiu sigur , dar cercetam.....(rusii ar fi folosit aceste sisteme, am vazut ceva asemanator intr-un documentar pe youtube , despre spionajul in "razboiul rece" )



-----

si acum o replica pt un amic de al meu:
acest amic , mi-a pus o data o intrebare: - ce nu a evoluat ca parte mecanica de cand exista masina , si a ramas fix la fel , ca acu' 100 de ani sa zicem , cand a aparut primul automobil????
 nu stiam ce sa raspund ,pt ca la ddirectie s-a umblat , la frane la fel , la motor la fel...etc etc..
am zis nu stiu si mi-a raspuns : Stergatorul de parbriz a ramas fix la fel ca acum 100 de ani ... nu are nimic schimbat in tehnologie , o lama care se plimba pe geam... (stiu s-a incercat cu jeturi de aer cald , dar rezultatele nu sunt stralucite)

si acum ii raspund eu:
la tanc stergatorul de parbriz nu exista. acel geam/plexiglas , mic , gros de 7-8 centimentri la tanc se sterge cu un jet de aer cu glicerina la 100 de atmosfere , prin niste fante laterale...cine mi-a zis , a zis ca poate sa fie noroiul , noroiului pe gemuletul ala mic , cand da cu 100 de atmosfere (cu glicerina) pe niste diuze , il spulbera ca pe un nimic... :)))


asta a fost pt azi...o sa revin cu alte chestii interesante...zic io...


16 noiembrie 2013

jucarele pt copii mari - garajul lui Dragos

se deschide "garajul lui Dragos" . aici veti gasi diverse chestii , jucarele , treburi interesante , in principal din domeniul mecanic, electronic , foto , moto, etc etc jucarele de baieti. unele chestii nu mai pot fi folosite in domeniul inital pt care au fost creEate, pt ca sunt defecte sau le lipsesc diverse subansamble/piese interne. unele "jucarele" functioneaza si chiar sunt sigilate noi,noute , si in masura timpului disponibil pot sa asigur chiar si proba, sau consultanta tehnica , pt ce vreti sa faceti/construiti. la unele poze voi lasa comentariu cu ce "proiect de weekend" se poate face din respectiva chestie. o sa pun si unele linkuri cu ce au facut altii din jucarelele respective. in principiu sunt "useless" machine-uri , adica o inginerie fara utilizare practica. din unele chestii se pot face figurine , tablouri sau mai stiu eu ce traznaie tehnico-artistica. imaginatia este singura limita a omului. trebuie exact ca in filmul "inception" sa se infiripeze o idee, restul este usor. daca nu se regasesc in poze unele "jucarele" care va trebuiesc, puteti sa ma intrebati in privat daca nu am ce cautati voi. probabilitatea este de 70% sa am. dupa cum am spus si mai sus, daca vreti sa faceti ceva , si nu stiti cum , pot sa va indrum si eventual sa va sprijin cu scule , aparate de masura , atelier , etc etc... pt ca banuiesc ca nevestele voastre nici nu vor sa auda de span de aluminiu pe jos , sau pilitura de fier pe covoare :) (nu mai vorbesc de acid-sulfuric , sau clorura ferica pe haine...) asadar intrebati... nu costa nimic... (timpul si curentul electric insa...costa...) (know-how-ul de asemenea costa :) ) pretul se va face "la fata locului" prin discutie/negociere in mesaj privat "cat dai?" sau mai pune si tu, sau mai las eu, sau "atata vreau nici nu discut" , sau licitatie "publica" daca sunt mai multi doritori, cu un pret de pornire stabilit de mine. eu vreau sa scap de ele, voi aveti "nevoie" de ele. deci e simplu. descrierile uneori le voi pune la misto, este aproape evident, pt un om normal ca nu se poate face asa ceva din respectiva chestie, sau este periculos/ilegal/ingrasa/nu bun. (treaba ta ce faci la tine acasa , dar eu nu ma bag...) deci ar trebui uneori sa aveti si voi discernamant ca "nu e bine" asa. oricum, "jucarelele" prezentate aici sunt destinate "copiilor" peste 25 de ani. daca ai 15 , 16 ,18 etc varsta pana in 25-29 de ani , imi rezerv dreptul de a nu iti vinde sau a ma gandi de 3 ori daca "meriti" acea "jucarica" . nu insista. daca am zis ca nu , ramane nu... din unele chestii se pot face "inginerii" letale, si nu as vrea sa te am pe constiinta. (sau pe altcineva, sau sa ajungi la "racorica") atrag atentia ca pentru unele constructii electronice / mecanice etc, s-ar putea ca legislatia din romania sa prevada un brevet/autorizatie/licenta de constructor amator sau profesionist sau de exploatare... ca exemple simple care imi vin acum in minte , sunt constructia , experimentarea sau punerea in functiune a unor sisteme de antene , emitatoare RF ,sau oscilatoare . daca ai autorizatie de radioamator orice clasa, ar fi bine sa imi specifici pt ca altfel unele piese electronice, cum ar fi tranzistori de IF sau lampi de radio-emisie de putere, nu ti le pot vinde decat daca imi prezinti asa ceva. (inclusiv statii de emisie pt care este necesara o licenta de exploatare) deci pt sensul general "constructie emitator" trebuie sa fii autorizat ANCOM-ANRCTI . (si ca sa fiu si mai clar , este treaba ta daca te leaga ca ai facut un emitator de radio pirat din piesele cumparate de la mine) (pe principiul vand nitroglicerina , dar ca si pastile de inima) asa ca mare atentie. toate subansamblele sau piesele din acest album sunt proprietatea mea, si pt unele pot face dovada cu factura sau bon fiscal. sper ca am fost destul de clar , daca mai aveti alte nelamuriri , in masura timpului disponibil va pot lamuri. pe principiul din secventa prezentata in filmul "BD la munte si la mare" , "facem totul legal Gogule" :)))) pt ca nu vrem sa dam de dracu' :))))) cu stima , al vostru eu. :D aici este albumul pe facebook: LINK FACEBOOK LA ALBUMUL CU JUCARELE - IA ACUMA JUCARELE CAT MAI POTI, PANA NU ITI IA NEVASTA BANII TOTI si acum has-taguri pt facebook : #piese #electronice #tranzistori #emitatoare #lampi #fiare #jucarele #calculatoare #suruburi #piulite #useless #machine #electronica #carti #radioamatorism #foto #metalice #constructii #placi #diode #condensatori #rezistente #tiristori #triode #hexode #pentode #pl500 #tuburi #monitor #statii #emisie #hamradio #manere #furtun #seringa #mufe #fire #cabluri #interfata #telefon #neon #pickup #doza #cap #magnetic #magnetofon #motor #motoare #electromotoare #bobine #ridicatoare #tensiune #invertoare #blitz #tub #infrarosu #ultraviolet #lumina-neagra #led #fotodioda #fototranzistor #fotorezistenta #fotocelula #obiectiv #supraveghere #camera #alimentatoare #transformatoare #punte redresoare #antena #difuzor #bec #fasung #intrerupatoare #potentiometri #micro #osciloscop #mouse #documentatie #inginerie #mecanica #condensator #putere

10 noiembrie 2013

oameni grei

era o melodie nu mai imi amintesc in care , ceva de la La Familia parca, unde se zicea de oameni grei. era un pasaj dintr-un film... nu mai imi amintesc exact acum... dar daca cineva stie , sa lase un comment.
in fine , ideea e in felul urmator:

o sa pun mai jos o poza cu un om. dar un om care a avut destinul cuiva in mana. si o sa povestesc mai jos...

omul pe care il vedeti in fotografia de mai sus , este Mos Sandu.
Mos Sandu , normal , a murit de foarte mult timp, dar interesanta este povestea din spatele lui:
El a fost comandantul garzii inchisorii unde a stat inchis Nicolae Ceausescu. El il pazea si raspundea de integriatea lui. Imi spunea bunicu' ca Mos Sandu , baga in port-cartusiera , cubulete de zahar si ii ducea lui Ceausescu. A avut grija ca Ceausescu sa o duca cat se poate de bine , intr-un penitenciar "politic"....
Ar fi putut , cand Ceausescu a ajuns la putere sa se duca la el sa ii reaminteasca , si poate avea si el ceva beneficii, dar nu s-a dus . A vrut doar sa fie om , si sa ajute alt om in necaz . Asa ii mai ducea lui Ceausescu la celula , cate un pic de mancare mai buna , diverse chestii minore , cum ar fi cubulete de zahar , dar care in regimul de penitenciar politic , contau foarte mult ...




De aici , dragi copii , tragem urmatoarele concluzii : Mos Sandu a fost un om greu, Mos Sandu a fost om , Mos Sandu a fost un "greucean"...

mai departe , alti oameni "grei"...

Cleo Stieber ... prima crainica de la TVR , venita din radio. facea revelioane in direct la tv.



a fost prietena de familie cu bunicul meu



nu prea am acuma timp sa insir povesti , dar o sa incerc sa mai pun niste poze , cu scurte explicatii

tipul din stanga fotografiei de mai sus , a fost mare tamplar si a facut case intr-o gramada de sate , sus prin Moldova


zilele trecute am fost pe la bunicul meu , care are 90 si ceva de ani , si a facut si razboiul , si e si foarte intreg la minte (spre deosebire de mine :) ) si am stat de povesti... mi-a povestit multe , o sa pun si filmarea dupa ce o editez ... poza de mai jos este o poza care a stat la avizierul ansamblului Ciocarlia al MFA , pt ca a fost evidentiat ca un om foarte muncitor, si el era exemplul "asa da"...



 am stat cu el la cafele si mi-a povestit intamplari din razboi , el fiind incorporat ca jandarm pt mentinerea ordinii in unele sate , pe vremea razboiului...




dupa razboi bunicul meu s-a angajat la ansamblul MFA Ciocarlia si dadeau spectacole prin tara, alta distractie dupa razboi nu era decat , atunci cand venea cate un ansamblu sau un teatru in oras/sat...



epava de la Costinesti intreaga

la o reprezentatie , pana si masinistii si electricienii , faceau parte din distributie si erau bagati pe scena , aici in dreapta de tot este bunicul meu imbracat ca partizan , juca un rol.




poza de mai jos este exemplul clar ca si in acea vreme , exista un prieten care se baga in poza , "ca sa fie si el" si tipul de langa vagon exact asta facea , bunicul meu la geam in stanga si alt prieten de al lui, in dreapta la geam ii ziceau : da-te ma de acolo ca strici poza..." si asta de jos nu si nu...a stat si el in poza.:)))





intr-o pauza de la repetitiile de la un spectacol de prin tara , tipul de jos cu ochelari de soare era scenarist , si tipul de sus cu ochelari de soare era regizor. seful cel mare , este cel in uniforma militara. fata de jos era acrobata la inaltime. am mai vazut-o si in alte poze , la fel , relaxata si cu un zambet foarte dragut... tipul de jos din dreapta de tot , este acelasi de sus din vagon de la geam, un bun prieten de-a lu' bunicu'



toti mancau mere .... nu se stie de ce :)))


mai jos sunt poze cu bunica mea si bunicul..




poza de mai jos este un instantaneu , cum se purtau atunci , era cate un pozar pe strada si venea si tzac iti facea o poza , si daca o vroiai o plateai si a doua zi aveai poza ...

poza de mai jos este prima poza trasa de bunicul meu. de atunci a facut o gramada de poze , am de scanat 2 saci mari de negative alb negru , 90% si 10% color... 2 saci ....nu stiu cand o sa am atata timp sa scanez atatea sute de fotografii , inclusiv pe film lat...

 acest pisic , era foarte destept , sarea pe clanta si isi lasa greutatea sa traga de clanta pana se deschidea usa ... daca plangeai imediat venea la tine si incerca sa te imbuneze , nu stia ce sa iti faca ca sa nu mai plangi....



apoi mai tarziu , bunicul meu s-a angajat in televiziune , la TVR ...normal singura televiziune de atunci...

aici mai jos il si vad ca pe un Tarantino cel putin ... cu camera pe pelicula ...pelicula frate...era jale daca greseai , nici nu intra in calcul sa gresesti , era foarte scump si procedeul de developare si pelicula in sine ...cum sa dai rateu... ca te mancau sefii pe paine , mai erau si chestii "importante" de filmat pe care nu puteai sa le ratezi... sub nici o forma... (ca se stia unde ajungeai)


iarasi intr-o piesa de teatru ... pe post de actor ... 




fotografiile de mai jos reprezinta demolarea unei biserici , pe vechea strada Uranus , unde s-a construit Casa Poporului de catre Ceausescu . Fotografiile au fost facute cu mare greutate de Emilia Nicolaescu , pt ca nici nu se punea problema sa te apropii in acea zona unde se demola si se construia de catre Ceausescu , dar sa mai faci si poze . Asadar toate drepturile de imagine pentru fotografiile de mai jos apartin Emiliei Nicolaescu.




acuma bunicul meu isi bea linistit cafeaua si se uita la televizor si nu ii vine sa creada ...






 







09 noiembrie 2013

cel mai bun aparat foto --- editat si revizuit

...este cel pe care il ai la tine :)
ar fi foarte simplu de spus. dar chiar asa este. cel mai bun aparat foto este cel pe care il ai la tine , atunci cand trebuie. si normal , bineinteles , cel mai bun este un aparat foto pe care stii sa il folosesti , asa zicea Eugen Iarovici in cartea lui "Maiestria in fotografie" .

28 octombrie 2013

Facebook poate prezice daca vei fi parasit(a) de iubit sau iubita in urmatoarele 60 de zile

inteligenta artificiala nu este departe , iata ce algoritm s-a descoperit ...

Cercetatorii Fecebook si cei de la Universitatea Cornell au descoperit o formula care prezice daca un cuplu se va desparti pe durata a 60 de zile urmarind activitatile lor pe reteaua de socializare.
Jon Kleinberg, un specialist in IT de la Universitatea Cornell si Lars Backstrom, un inginer in cadrul Facebook au analizat conturile a 1,3 milioane de utilizatori de Facebook care precizau ca se afla "intr-o relatie" cautand o formula care sa prezica persoana care le era partener(a), relateaza www.businessinsider.com.
Echipa de cercetatori din cadrul acestui proiect a realizat ca, pentru a afla cine cu cine se afla intr-o relatie pe Facebook, cheia o reprezinta "dispersia" retelei de prieteni. Ce inseamna asta?
Numarul total de prieteni pe care un cuplu ii imparte este un indicator slab al relatiei romantice dintre cei doi. Cel mai bun indicator al unei relatii este ceea ce cercetatorii numesc "dispersie".
Aceasta masoara prietenii comuni, dar si prietenii mai "indepartati" ai unui individ, cu care comunica mai putin. Un grad ridicat de dispersie presupune ca prietenii comuni ai unui cuplu nu sunt strans conectati intre ei.
"Partenerul romantic al unui utilizator e ca un pod intre lumile sociale ale acelui individ", sustine Kleinberg. Atunci cand aceasta formula de dispersie nu identifica corect partenerii, reiese ca relatia are probleme.
Acest algoritm de dispersie a fost capabil sa identifice in mod corect partenerul unui utilizator in 60% dintre cazuri.
Astfel, un cuplu care se declara pe Facebook ca fiind "intr-o relatie", insa nu are un grad ridicat de dispersie pe Facebook are cu 50% mai multe riscuri sa se desparta in urmatoarele doua luni decat un cuplu cu o dispersie ridicata.
In imaginea de mai jos "cuplul" este usor de identificat in functiile de nucleele de prieteni de pe Facebook. Spre exemplu, pentru utilizatorul aflat in centrul diagramei, cele doua nuclee aflate deasupra sa si in dreapta sa reprezinta prietenii apropiati si colegii de munca, in timp ce partenerul romantic se afla in stanga-jos a imaginii.




 Sursa: Business Insider

26 octombrie 2013

glume de santier facute de mult la radio fara filtru

trebuie sa ne amintim neaparat de glumele facute demult , noaptea la radio fara filtru , tembelefonul lu gaita era mic copil pe langa ce faceam noi la radio ... pacat ca au ramas doar astea 4 , poate o sa mai gasesc casete vechi cu inregistrari de la radio... pentru ca istoria sa nu se repete :))))))


gluma 4 la radio pirat in fm anul 1999
    
  Asculta  mai multe  audio   diverse


gluma la radio pirat in fm
    
  Asculta  mai multe  audio   diverse



glume facute demult la radio in fm
    
  Asculta  mai multe  audio   diverse


glume facute noaptea demult la radio fara filtru
    
  Asculta  mai multe  audio   diverse


Ghid practic pentru construtii de boxe

- Rolul boxei este de a separa undele acustice produse in spatele difuzorului de undele produse in fara difuzorului .
- Boxa nu are rolul de a imbunatati sunetul ci doar de a separa aceste unde .
- In lisa boxei , frecventele joase produse de difuzor se anuleaza auzindu-se doar frecventele medii si inalte .
- Explicatie : La frecvente joase difuzorul radiaza sferic .Odata cu cresterea frecventei difuzorul genereaza un fascicul de sunete tot mai directiv .Aceste frecvente medii si inalte reusesc sa se desprinda de difuzor .Frecventele joase se anuleaza unele pe altele ma refer la cele emise de spatele si cele emise de fata difuzorului .
- Boxa , functioneaza doar in domeniul frecventelor joase .
- Calculul boxei  se reduce la comportamentul difuzorului de bas in boxa .
- Difuzoarele de medii si inalte nu lucreaza cu volumul de aer din boxa si nu se fac nici un fel de calcule in acest sens .
- Atat difuzoarele de medii cat si difuzoarele de inalte nu au practic nevoie de boxa sau nu au nevoie de aerul din boxa pe care vrem noi sa o calculam aici .
- Din motive estetice , pentru economia de spatiu si pentru manevrabilitate in boxa se includ si difuzoarele de medii si de inalte , ele avnd compartimentele lor separate fata de volumul general al boxei.
- Pozitia difuzoarelor de medii si de inalte fata de ascultator este un subiect interesant dar nu il discutam la momentul de fata
- Daca difuzoarele de medii si / sau cele de inalte nu sunt separate fata de volumul general al boxei, atunci presiunea generata de difuzorul de bas poate distruge aceste difuzoare mai mici .
- Omul aude frecvente de la 20Hz la 20 mii Hz
- Frecvente joase se considera sunetele de la 20 Hz la aprox 1000 Hz - De la 1 mie Hz la 3 mii Hz consideram mediile si de la 3 mii la 20 mii Hz inaltele .
- Daca se doreste o boxa profesionala ea poate fi alcatuita doar din difuzorul de bas , atunci mediile si inaltrele vor fi intr-o incinta separata .
- Aceasta face ca boxa principala sa fie mai robusta - nemaiprezentand decupari pentru celelelte difuzore- si duce la o redare mai fidela.
- Incinta de medii-inalte emite un fascicul de sunete relativ ingust .Ea fiind mica si usoara se poate roti dupa dorinta catre ascultator.
- Pentru pretentii inalte boxa de medii+inalte poate fi atacata de un alt amplificator dedicat.In acest caz filtrele de separatie vor fi inaintea amplificatoarelor , in circuitele de semnal mic , vor fi mult mai mai ieftine   si se vor putea modifica sau regla usor.Filtrele de separatie normale, prezente in boxe contin sarma de cupru si condensatori nepolarizati -  componente comparabile ca si pret cu difuzoarele folosite .
- Ne vom ocupa mai departe deci numai de studiul difuzoarelor de basi adica de frecvente joase.
- Volumul de aer din boxa este foarte important ; el rezulta in urma unor calcule .
- Tipuri principale de boxe :
- Boxe inchise - etanse in limba engleza sealed box.
- Boxe prevazute cu deschideri sub forma de tuburi cunoscute sub denumirea de tuburi de bas-reflex in limba engleza Ported box , ported enclosure sau ported cabinet.
- Boxele inchise au urmatoarele avantaje :
- suna mai clar
- nu lucreaza cu elemente rezonante care ele insele reprezinta generatoare de sunete in afara sunetelor  inregistrate .
- sunt mai mici - ( in general )
- necesita manopera mai putina
- supora erori destul de mari al calculului volumului de aer
- claritatea sunetului in domeniul frecventelor joase ,caci numai despre joase  vorbim ,este data de faptul ca toate sunetele vin in faza adica toate sunetele de diferite frecvente pleaca la acelasi moment catre ascultator.
Fenomenul se cheama in engleza Group delay si este un parametru definitoriu pentru boxe Hi-Fi . High Fidelity.
- un alt avantaj ar fi mentinerea performantei in timp .odata cu imbatranirea materialelor difuzorului cat si comportamentul bun a lui la temperatur iinalte .Difuzorul se incalzeste la puteri mari .Parametrii lui se schmba in timpul functionarii la cald.
-incinta inchisa este mai putin influentata de schimbarea chiar si temporara a acestor parametri ai difuzoarelor.
Ca dezavajtaje in comparatie cu boxele bas-reflex :
- o coborare limitata catre frecvente foarte joase si functionarea difuzorului cu amplitudini ale membranei relativ mari la frecvente joase , fortand difuzorul catre limita lui de deplasare a membranei.
Boxele tip Bas-Reflex .
Avantaje :
- boxele bas reflex ajuta difuzorul sa redea frecvente mai joase decat poate el sa redea in mod nativ .
- reusesc sa redea frecvente mai joase fata de boxele inchise
- redarea frecventelor foarte joase in jurul frecventei de rezonanta a difuzorului se face cu o deplasare minima a membranei lui.
- aceasta minimalizeaza distorsiunile ce ar apare dataoria unei elongatii foarte mari a membranei .
- boxele tip bas reflex accentueaza un pic basul fara de  cum este inregistrata muzica efect ce este adesea apreciat de multi ascultatori .
- boxele bas-reflex sunt capabile sa ofere o presiune acustica foarte mare la frecvente joase .
Dezavantajele boxelor bas-reflex:
- sunt in general mari si deci mai grele .fiind mari necesita elemente de ramforsare in interior .
- sunt mai complicate
- necesita manopera mai multa si costa mai mult
- functionand pe principiul rezonantei tubului de bas cu aerul din boxa sunetul este de o mai slaba calitate - este colorat , apar sunete care nu sunt prezente in inregistrare .
- rezonanta tubului de bas inseamna ca boxa are tendinta sa redea sunete care nu sunt produse de amplificator ci sunt generate de catre boxa insasi .
- sigur ca aceste sunete sunt in corelanta cu sunetele muzicii dar ele reprezina colorari sau putem zice murdariri ale sunetulor .
- un alt dezavantaj pe care eu il consider major:
- unele sunete de anumite frecventa pleaca de la boxa spre ascultator intr-un anumit moment de tip iar altele ( ma refer la basi ) intarzie ceea ce strica din naturaletea sunetului.
- Ascultatorul cu ochii inchisi trebuie sa perceapa cat mai punctual imaginea fiecarui instrument in parte , boxele bas-reflex
"intind" aceste imagini virtuale ducand la impresii de instrumente mari si nedefinite in spatiu . Ma refer la cele care produc frecvente joase .
Majoritatea boxelor actuale sunt de tip bas reflex .
Ele sunt de tip comercial reusind sa redea frecvente mai joase si cu un nivel acustic foarte ridicat fata de boxele inchise .
- O atentionare referitoare la boxele bas-reflex:
sunetele de frecventa mai joasa fata de frecventa de rezonanta a tubului de bas genereaza excursii foarte mari a membranei putand sa distruga difuzorul .
Teoretic sub frecvanta de rezonanta a tubului de bas-reflex excursia membranei tinde catre infinit .
Producatorii de renume impun ,in afara filtrelor de separatie, montarea in boxele bas-reflex a unui filtru care sa impiedice patrunderea in boxa a semnalelor de frecventa mai joasa decat frecventa de rezonanta a tubului de bas-reflex.Acest filtru are o bobina mai mare decat filtrul de separatie fiind costisitor .Functionarea boxelor fara acest filtru de oprirte a frecventelor foarte joase poate sa duca ( in cazul boxelor bas-reflex) la ruperea membranei chiar la puteri relativ mici .
Unele amplificatoare au acest filtru in ele sub denumirea de :subsonic filter sau rumble filter.In cazul in care boxa bas-refelx nu are acest filtru in ea atunci este obligatoriu activarea acestui filtru din amplificator.
Boxele bas-reflex fata de boxele inchise necesita un calcul foarte precis al volumului de aer din interiorul lor , de asemenea lungimea si diametrul tubului de bas sunt marimi critice .
Daca boxele inchise permit o larghete a alegerii dimensiunilor lucrand non-rezonant , boxele bas-reflex cer o rigurozitate
foarte mare a dimensiunulor lor .
Montarea unui difuzor intr-o incinta bas-reflex care are volumul interior si dimensiunile tubului de bas alese aleator
( sau doar dupa aspectul estetic ) fara executarea calculelor necesare , compromite functionarea boxei.
Functia principala de extindere in jos a domeniului de frecvente dispare .
Daca frecventa de rezonanta tub-aer din boxa cade ( se nimereste ) sub frecvenata de rezonanta a difuzorului , tubul de bas nu mai asigura extindera domeniului de frecvente iar difuzorul poate suferi excursii foarte mari ale membranei , deplasari nedorite ale membranei iar functionarea lui este  scapata de sub control .
Daca rezonata tubului ( ales aleator sau doar dupa criterii estetice ) cade in domeniul util de reproducere al difuzorului atunci apare o foarte pronuntata crestere a randamentului boxei in domeniul frecventelor medii , boxa va suna ca o goarna din garile CFR  accentuand mult frecvente nedorite , generand excursii foarte mari a membranei in domeniul frecventelor medii cu riscul - si de aceasta data - de a distruge difuzorul prin cresterea necontrolata a elongatiei membranei chiar la puteri relativ mici .
Datorita impunerii calculului foarte precis in proiectarea boxelr bas-refelx nu recomand construirea acestor boxe de catre incepatori .
Dimensiunea boxelor si a tubului de bas-reflex depind strict de anumiti parametri ai difuzorului.
Atentie !: acesti parametri sunt specifici fiecarui model de  difuzor in parte .Acesti parametri nu au nici o legatura cu
diametrul difuzorului.Parametrii de calcul a boxelor sunt in principal 3 : Fs , Qts si Vas .Necunoasterea acestor parametri duce la imposibilitatea proiectarii boxei .Acesti parametri se pot lua din fisa tehnica a difuzorului sau se pot masura .In nici
un caz nu construiti boxe tip bas-reflexfara cunoasterea acestor parametri.Incinte inchise pot fi construite dar in acest caz construiti-le cat mai mari .,mult mai mari fata de diametrul difuzorului .Cereti  parametri difuzoarelor de la noi de la magazin .
In practica apar doua cazuri : 1.construirea unei boxe imitand anumite boxe construite industrial.2 .schimbarea difuzorului defect intr-o boxa construita industrial. La construirea unei boxe prin imitarea anumitor modele industriale si  alegera difuzorului  altul decat cel folosit in incintele industriale necesita refacerea tuturor calculelor deoarece este o pura loterie ca difuzorul ales sa aiba parametrii identici cu difuzorul din incintele industriale .
Aceesi discutie pe care o sa o reiau apare in cazul schimbarii unui difuzor dintr-o incinta industriala cu un difuzor de alta marca .
Parametrii Fs, Qts si Vas cum ziceam nu au nici o legatura strica numai cu diametrul difuzorului .
Ei tin mai mult de : puterea magnetului , dimensiunea intrefierului -locul unde se concentreaza liniile de camp magnetic care trec prin bobina , masa sistemului oscilant format din bobina , mosor, membrana , fire , spiderul de centrare si cofrajul membranei.De asemenea tin de factorul de amortizare mecanic si electro-magnetic.Neavand difuzorul original nu construiti fara calcul doar prin imitarea dimensiunilor  unor boxe ci refaceti calcului avand parametrii noului difuzor .
Nu schimbati un difuzor intr-o boxa folosind un difuzor de alta marca decat dupa refacerea calculelor volumului de aer din boxa si dimensiunile tubului de bas-reflex.Verificati ca volumul de aer calculat sa corespuna cu cazul practic .
Uneori este necerara reajustarea tubului de bas-reflex .Pentru calculul boxelor exista pe internet mai multe site-uri .Cautati-le cu google dupa : ported box online calculator, sealed box online calculator, speaker cabinet design , laudspeaker project , DIY speaker .Un site la care apelez eu este:  www.lalena.com .Gasiti acolo Speaker Box Enclosure Designer.
Acolo trebuie avut grija ca numerele sub 1 se scriu asa : ".7" si nu :  "0.7" si trebuie activat sistemul metric , litri si  centimetri (nu inch). Verificati proiectul cu cel putin doua softuri diferite .Asa vom putea inlatura erorile de introducere a datelor sau alte greseli .
Un alt site foarte serios este : http://graph.flexunits.com:8080/ de la : http://www.audiotechnology.dk
Parametrii de acolo se inlocuiesc cu parametrii noi .Se pot trasa si grafice .
Atat in cazul undei reparatii cat si in cazul construirii unei noi incinte vom monta difuzorul numai dupa ce programele ne
confirma volumul boxei .
Modificari ce le putem aduce boxelor :
Montarea unui tub de bas reflex mai lung pe care il putem apoi scurta .
Montarea unui tub de bas reglabil ( avem in magazin ) .
Micsorara volumului de aer din boxa prin adaugarea de corpuri solide in boxa , cuburi de lemn pline sau goale dar etanse.
Marirea volumului aparent de aer din boxa prin indesarea de fibra in boxa .
Montarea mai multor tuburi de bas din boxa .
Inchiderea tubului de bas adica trecerea de la incinta cu tub de bas la incinta inchisa .
In caz ca volumul necesar ( calculat ) difera substantial vom trece la construirea unei incinte noi .
Masurarea parametrilor Fs , Vas si Qts :
Este necesar un generator sinusoidal audio , un aplificator , sau o placa de sunet+softul adecvat , un amplificator audio capabil sa dezvolte puterea nominala a difuzorului , un voltmetru AC calibrat sau verificat pentru frecventele de lucru , o cutie ( o boxa ) de testare .Se poate folosi si metoda adaugarii de masa ( ingreunarea membranei cu o greutate cunoscuta ) .
Este util un cantar de bijuterii ( avem la a magazin ).Nu voi descrie aici metodele de masurare .Ma puteti contacta la email
adipascuromania@yahoo.com pentru informatii gratuite.Atat vreau doar sa spun ca inainte de masurare difuzorul trebuie rodat .Aceasta operatie este necesara nu doar pentru masurarea parametrilor lui ci si pentru o functonarea optima in boxa.
Rodarea difuzorului se face prin aplicarea unui semnal la frecventa lui de rezonanta .Difuzorul va functiona asa 24...48 de ore fara boxa , (fiind suspendat in aer) la o amplitudine relativ mare fara a  se forta spre limitele lui maxime de elongatie .
Folosirea frecventei de rezonanta duce la o amplitudine mare  cu incalzire foarte mica .Prin rodaj difuzorul "isi da drumul"
spiderul de centrare cat si cofrajul se dezmortesc si difuzorul va functiona la parametrii lui nominali de fabrica .
Inaintea acestui rodaj valorile Fs , Vas ,  Qts cat si sunetul pot diferi fata de ce ne asteptam noi sa avem .
Constructia boxelor :
Pentru a diminua efectul undelor stationare din boxa boxa va avea anumite raporturi intre inaltime , latime si adancime .
Acest raport al dimensiunilor poate fi :    1.62    ,    1   , 0.62 .
Se numeste raport de aur in limba engleza golden ratio .
El rezulta in urma unor calcule foarte  complexe .
Principuil este acesta : nici o latura nu este dublul celeilalte , nici o latura nu este triplul celeilalte, ... si tot asa .
Cea mai proasta alegere posibila este un cub perfect .
Tot din aceste considerente de a urmari  "stingerea" undelor stationre difuzorul de bas nu se va plasa in centrul panoului frontal .El se va  plasa mai jos aprox la 1/3 din distanta .Difuzorul de inalte se va plasa in asa fel incat axa lui
sa fie indreptata catre ascultator .Daca ascultatorul sta pe fotoliu atunci difuzorul trebuie sa fie la nivelul urechilor ascultatorului .De aceea difuzoarele de inalte sa plaseaza in partea de sus uneori foarte sus sau chair intr-o incinta separata ( si mai sus ) .
Alegera difuzorului ( de bas ) :
- In primul rand un difuzor bun este un fifuzor cu randament ridicat.
Putem proba mai multe difuzoare , chiar fara sa fie montate in boxe , le putem observa deplasarea membranei.
Degeaba un difuzor are o putere mare daca el nu are randament.
Puterea unui difuzor este definita ca putere INPUT electrica.
Randamentul unui difuzor depinde foarte mult de la o mara la alta , de la un model la altul.
Un parametru de urmarit ar fi presiunea maxima in dB a sunetului dar testele practice sunt mai relevante.
In magazinul nostru suntem bucurosi sa executam impreuna teste gratuite a diverselor difuzoare , sa facem comparatii
chiar cu modelede aduse de acasa de dumneavoastra.
Alte criterii de alegere a difuzoarelor ar fi spatuil ocupat de boxa , puterea sunetului si fidelitatea.
Vorbind de difuzoare de bas sau de banda larga : pentru fidelitate alegem nici mai mult nici mai putin de 16 centimetri sau 6.5".
Cand nu avem spatiu alegem 13 cm sau mai mic.Daca dorim putere mare a sunetului alegem difuzoare mari si foarte mari.
Difuzoarele mari si foarte mari la o deplasare mica a membraneiimping un volum de aer considerabil si se preteaza pentru sonorizari.
Boxe sau difuzoare PA inseamna :public adress .Sunt folosite la cluburi, discoteci sau in aer liber.Ele avand o membrana mai grea nu pot urmari chiar asa de fidel semnalul muzical.
Difuzoarele de 16 cm sunt ideale pentru Hi-Fi , audiofili sau monitoare de studio pentru controlul inregistrariror fiind ascultate de la distante mai mici de 2 metri.
Difuzoarele mai mici de 16 cm au membrane usoare si au frecventa de rezonanta Fs ceva mai ridicata (fata de 60Hz)  .
In general boxele nu pot reda frecvente mai joase fata de frecventa de rezonanta ( in aer liber) a difuzorului inclus.
Boxele bas-reflex incearca sa redea frecventa putin mai jos fata de Fs avand un sistem rezonator ( tub bas reflex  + aerul din boxa ) acordat la o fercventa sub frecventa de rezonanta a difuzorului in aer liber.
Practic avem doua sisteme rezonante cuplate intre ele.
Primul este difuzorul insusi iar al doilea este volumul de aer din tubul de bas-reflex cu volumul de aer din boxa.
Volumul de aer din tubul de bas-reflex cu aerul din boxa poate fi asimilat cu o sticla cu gatul lung.
Gatul sticlei constituie tubul de bas-reflex si aerul din sticla constituie volumul boxei.
Cand suflam inclinat in acea sticla ea produce un sunet de frecventa constatnta .
La fel boxa de bas reflex are o frecventa proprie de rezonanta .
Boxele tip bas-reflex redau putin sub frecventa de rezonanta a difuzorului dar numai putin.In linii mari o boxa nu poate reda sub frecventa de rezonanta a difuzorului.
De aceea este bine sa alegem un difuzor cu Fs cat mai coborat Un difuzor cu Fs foarte scazut s-ar putea fabrica usor prin folosirea unei membrane grele dar aceasta ar avea inertie mare si nu ar putea tine pasul cu cele mai delicate sunete .
De aceea tot timpul exista  un compromis sau o echilibrare a parametrilor : limita frecventei cele mai joase  , claritatea si randamentul.
Un alt parametru de a alege difuzorul este Qts .
El reprezinta factorul de calitate al sistemului rezonant -vezi fizica sistemelor oscilante- al difuzorului incluzand atat factorul de calitate mecanic cat si factorul de calitate electromagnetic.
Qts este pentru un difuzor un indiciu a capacitatii de control al "motorului" asupra membranei.
Cu cat Qts este mai mic cu atat motorul difuzorului exercita un control mai mare asupra sistemului mobil.
Qts ul difuzoarelor poate avea valori intre 0.2 si 0.9 .
El reprezinta o valoare fixa pentru fiecare model de  difuzor toate difuzoarele identice din acelasi model au -teoretic - acelasi Qts si valoarea lui se scrie in fisa tehnica a difuzorului.
Boxa cu difuzor are si ea un Q . Se cheama Qtc (total cabinet) .Qtc totdeauna este mai mare fata de Qts !
Putem spune si asa : boxa va avea Qtc intotdeauna mai mare fata de Qts-ul difuzorului.
Qts dat in fisa difuzorului reprezinta comportamentul lui in gol ( in aer liber) , fara sa fie montat in nici o incinta.
Qtc (al boxei cu difuzor in ea) are o valoare ideala de fix 0.707 .
Aceasta inseamna ca boxa este capabila de 2 lucruri : ea va putea reda frecventa cat mai joase dar in acelasi timp nu va prezenta nici o supracrestere ( a caracteristicii amplitudine-frecventa ) (ne referim numai la difuzorul de bas) .
Un Qtc (boxa) mic , <0 .707="" .="" .compensarea="" a="" acest="" acompaniata="" adica="" ajungandu-se="" al="" altele="" amplificator="" amplificatorului="" apreciat="" atenuarea="" br="" bune="" cadere="" caracteristicii="" catre="" caz="" corectia="" corectiilor="" corectorul="" corespunzatoare="" cu="" de="" defazaje="" deoarece="" destul="" din="" domeniul="" dorit="" este="" facuta="" fata="" fi="" foarte="" frecventa="" frecvente="" frecventelor="" in="" inseamna="" intarziate="" introduce="" joase.folosirea="" joase="" la="" luctu="" nu="" o="" poate="" prelungire="" prematura="" raspunsului="" redea="" reusind="" rezultate="" sa="" sistemul="" sunete="" ton="" totusi="" unele="" vin="">Dupa parerea mea este foarte importent ca o boxa sa redea sunete fara intarzieri pe anumite domenii de frecventa .
Acest comportament de generare in faza a tuturor sunetelor  este mai important decat raspunsul amplitudine-frecventa.
Un Qtc prea ridicat adica mai mare de 0.707 duce la limitare a raspunsului catre frecventele joase acompaniata de o
crestere (o cocoasa) artificiala a raspunsului in frecventa .
Aceasta supracrestere apare chiar inainte de caderea catre limita a caracteristicii amplitudine-frecventa.
Caderea cate limita a caracteristicii amplitudine-frecventa va fi cu atat mai abrupta cu cat Qtc va fi mai mare .
De asemenea cu cat Qtc este mai mare cu atat supacresterea de care vorbeam va fi mai pronuntata .
Vezi figura Nr 3 cu Qtc ul.


sursa http://www.audio1.ro/ghid-practic-pentru-construtii-de-boxe.html