duminică, 1 noiembrie 2015

aspirator de 1600 wati cu motor de 1450 wati

daca inca nu era evident ca suntem prostiti pe fata , cu "tehnica" , vin cu inca o postare "demonstratie" (poti sa canti la el) cum pe "fata" scrie ceva , si pe "spate" altceva...

se da un aspirator a lu' matusica , defect, la reparat. nu poti , sa refuzi o asemenea "oferta" , pe principiul din reclama aia  "da matusic-o fac orice pt casa te simti bine :D " hahahahah ...
va rog linistiti-va putin...





asadar , revenim. aspirator Daewo 1600 wati , defect. ce are ce n'are . eu nu am fost de fata cand mama , a preluat "comanda" cu aspiratorul. zic hai sa ma apuc azi de el. (inca o data precizare: a fost o ultra-urgenta, "Atelierul magic" inca nu s-a deschis... va anunt eu cand o sa imi puteti aduce din nou troace la reparat. )
si o intreb pe mama , "ce are?" ... nu am reusit sa obtin un raspuns coerent , ca face asa si pe dincolo hâr-mâr-câr , cred ca si bâr. bon nu am inteles nimic. gârâie cumva... ok.
zic hai sa vad ce are. si il bag in priza. trosc scatolsc dominic ştroscan, mare flama in el. zic e bine. acuma chiar ca a decedat (complet)(ca sa fie pleonasm) :))))

il pun pe masa de operatie , asa cu firicelu' de saliva / fum curgand din "gura" lui.
desfac tot ce inseamna site / filtre , si le trimit la spalatorie (i le dau lu' mama sa le spele)
apoi desfac imensul numar de 2 surubele , care tin capacul. de restu' clipsuri cu clac-clac chinezesti.

si ajung la inima aspiratorului. inca nu va zic defectul , ca sa fie un pic de suspans. doar e o reparatie de aspirator. :)))))

scot garniturile (de cartofi natur) nu, de cauciuc , si la fel le trimit la spalat.

scot motorul dimpreuna cu turboreactorul , sa il curat. de praf si alte chestii...

vizual totul ok.

ce mi-a atras atentia , stiam exact ca vazusem pe chepengul aspiratorului scris mare  1600 WATI HIGH POWER

CEVA NU ERA BINE. A MERS SIMPLU. ANORMAL DE SIMPLU...



SOC SI GROAZA !

pe motor era trecut voltajul , frecventa , si ce sa vezi? wataj-ul ... 1450 wati !! 
 ba esti nebun?? unde s-au pierdut 150 de wati?? de la 1450 la 1600 , nu trebuie multa matematica , sa iti dai seama ca lipsesc 150 de wati... sau poate acel montaj electronic , cu un tiristor si 3 rezistente , plus un potentiometru , maresc puterea in circuit. nop. io nu cred. din ce mai stiu , chiar se pierde ceva prin timpul de comutatie si etc praguri de conductie..
intram in amanunte... nu ma , NU ARE DECAT ATAT. DECAT 1450 DE WATI. ATAT SI NIMIC MAI MULT.

si sincer , daca ma intrebi pe mine , la cat de subtire e lita aia , nu vad nici macar 500 de wati reali... pa bune. nu cred ca are mai mult de 500 de wati. pai am eu o bormasina , care da , are 500 de wati. si e destul de bazata. si sa nu ma faceti , al dracu' auzi?! ca ma fac rau. si il masor cu ampermetrul prin punte de diode, si vedem ce curent consuma la 230 de volti. si apoi stim mai departe , P=I x U da???







nici nu pot sa scriu producatorul , xiaoimping tzomping machinery Co. Ltd .
inafara de eticheta , confuz tiparita 230Hz  50/60 1450w :)

gen :


si acum poze...











hai sa va spun "marele" defect ... cu flama si dominic stroscan.. :)

aspiratorul , probabil , a mai mers har mar car , cat o mai fi mers...ideea e ca eu l-am bagat in priza , si ca un motociclist adevarat , "i-am dat in gushe" sau i-am dat forja, rotind la maxim de potentiometrul de "ture" , si apoi power , cu turele la maxim. nu a apucat sa mai faca decat un trosc scatolsc.. (drepturile de autor pt trosc , scatolsc , dominic ştroscan , sunt rezervate si inregistrate © ® sub marca unui bun prieten de al meu :D )(se stie el :D )
a scos flama , si gata. over and out.
cum l-am desfacut inauntru , mi-am dat seama imediat ce se intamplase:  motorul a avut o intentie ,buna de altfel , de a porni. la ture maxime. problema a fost ca motorul cand a vrut sa plece , s-a intamplat ce se intampla la elicoptere cand raman fara elicea din spate pt compensarea actiunii. adica , dupa cum se spune in manualul de fizica , "orice actiune , are o reactiune" . adica un lucru mecanic , este insotit de (minim) 2 vectori de miscare . unul pe directia miscarii principale , si un vector de sens opus.
adica gen asa :




   Energia cinetica totala va avea expresia :
                                                                                                 (9)
deci,



                  (10)
            Calculul derivatelor partiale ale energiei cinetice, functie de coordonatele robot (generalizate), de ordinul 1 si 2
                             (11)
                                  (12)
            In scopul determinarii lucrului mecanic virtual elementar, vom scrie vectorii deplasarilor incrementale pentru fiecare grad de mobilitate, urmand apoi a efectua produsul scalar al vectorului activ forta-moment cu vectorii deplasarilor incrementale liniare si unghiulare.
            Vectorii deplasarilor liniare si unghiulare incrementale, vor avea expresiile:
                                                                                              (13)
                                                                                              (14)
                                                                                          (15)
            Vectorii fortei generalizate vor avea expresiile:
                                                                                (16)
                                                                                            (17)
                                                  (18)
            Lucrul mecanic virtual elementar, se va calcula cu formula:
                                                                                        (19)
unde,  n - numarul de elemente mobile ale structurii de manipulare
            Dupa efectuarea calculelor, rezulta:
                  (20)
            In scopul determinarii fortelor generalizate, vom calcula derivatele partiale ale lucrului mecanic virtual elementar fata de coordonatele generalizate qi.
                                                               (21)
            In final, modelul matematic al comportarii dinamice a structurii mecanice a manipulatorului, va fi de forma:  (ecuatia Lagrange de speta    a-II-a), unde
           



acuma s-ar putea sa gresesc un pic , la ecuatia de Lagrange de speta a 2-a , dar va rog sa ma corectati daca bat campii :))))))) nu imi vine sa cred ca ai stat sa te uiti si sa citesti toata balaria de mai sus. :)))))

care de altfel este o ecuatie de rotatie ..si lucru mecanic... ( de la un centru de prelucrare CPFH-500 realizat de catre ICSIT Titan Bucuresti, sub licenta YASUDA, Japonia ... http://www.scrigroup.com/tehnologie/tehnica-mecanica/Modelarea-comportarii-dinamice23896.php deci ecuatia e buna...e facuta de japonezi...)

dar mergand mai departe , putem extrapola (ahh ce bine ma simt cand folosesc DEX-ul deschis in alt tab :))) hahahaha ) (uneori ma uit pe TvH , la orele de matematica , ba si rad singur cand ii vad pe profesori cum se chinuie sa scrie pe tabla aia, tot felul de "chestii" , pe care le putem reduce cu zero , si sa presupunem prin absurd , ca nu o sa folosim nici o data , in vreo chestie de reparat , presupunerea prin absurd. PT CA E ABSURD !!!  )
-----------------------------------------------------------------
presupunem prin absurd ca avem acest tip de motor:
(dar nu avem)
(scroleaza in jos , ca o sa iti dai seama unde se termina balaria asta :D hahahaha :))) )
In cazul reglarii directe a cuplului (Direct Torque Control - DTC) unui motor asincron alimentat de la un invertor, abaterile (erorile) dintre valorile impuse (de referinta) si valorile reale (estimate) ale fluxului si cuplului fac posibila reglarea directa a starilor invertorului pentru a aduce abaterile in interiorul benzilor de histerezis fixate ale fluxului respectiv cuplului. In acest fel schema de reglare nu necesita regulator de curent, transformari de coordonate si generator de semnale PWM, se obtine un raspuns rapid al cuplului, o frecventa de comutatie a invertorului joasa si pierderi armonice reduse [21], [22], [23]. 
In cele ce urmeaza se va descrie o reglare directa a cuplului in care, pe langa controlul cuplului electromagnetic, fluxul controlat este fluxul statoric.Trebuie observat ca se poate realiza si o alta implementare in care fluxul rotoric sau fluxul de magnetizare sa fie controlat. Controlul direct al cuplului permite raspunsuri foarte rapide ale cuplului si o reglare flexibila a masinii asincrone.


                                                                              (5.1)
In relatia (5.1) ambii fazori sunt exprimati in sistemul bifazat statoric (fix) d – q (fig. 5.1).
Considerand fazorii:
                                         si                                              
ecuatia (5.1) devine:
                       (5.2)
unde  este unghiul dintre fazorul spatial al fluxului statoric si cel al curentului statoric.
Se poate arata ca, prin utilizarea ecuatiilor de tensiune ale masinii asin­crone, pentru o valoare data a vitezei rotorului – daca modulul fazorului spatial al fluxului statoric este mentinut constant – si unghiul s se modifica rapid, atunci cuplul electromagnetic se poate modifica rapid.
Pentru dovada matematica se obtine acum raspunsul cuplului electromag­netic al masinii la o schimbare in treapta a s la t = 0. De aceea trebuie determinata variatia in timp a cuplului electromagnetic [21].
In acest scop se exprima mai intai fazorul spatial al curentului rotoric (raportat la sistemul statoric fix, d - q) in functie de fazorul spatial al fluxului statoric. In sistem statoric ( = 0) ecuatia fazoriala a fluxului statoric (ecuatia 2.52) era:
                                                                                                 
Notam  si vom avea:
                                      .                                                                   
De aici rezulta:
                                      .                                                          (5.3) 
Exprimam apoi fazorul spatial al fluxului rotoric (din ecuatia 2.53) in sistem statoric, fix d – q.
                                                                              
Inlocuim in aceasta relatie pe i'r din relatia (5.3) si notand:
                                                                                                                         
obtinem:
                                                                                                (5.4)
Relatiile (5.3) si (5.4) le substituim in ecuatia tensiunii rotorice in sistem statoric. Pentru rotorul in scurtcircuit si = 0 ecuatia (2.18) devine:
                                                                                               
In acest fel ecuatia tensiunii rotorice obtinute contine is si s si aceasta poate fi folosita pentru a exprima fazorul spatial al curentului statoric in functie de fazorul spatial al fluxului statoric. Aceasta expresie se substituie in ecuatia (5.1). De asemenea prin utilizarea in acesta expresie a faptului ca modulul fazorului spatial al fluxului este constant (s = k1) deci  si prin urmare , in final este posibil sa obtinem o ecuatie pentru cuplul electromagnetic a carei transformata inversa Laplace ne va da variatia temporala ceruta a cuplului electromagnetic. O examinare a acestei expresii arata ca pentru s constant, viteza de schimbare a cresterii cuplului electromagnetic este aproape proportionala cu viteza schimbarii lui s. Astfel, prin impunerea celui mai mare ds / dt, cu conditia ca modulul fluxului statoric sa fie constant, se obtine cel mai rapid (minimum) raspuns al cuplului electromagnetic.
Cu alte cuvinte, daca se impun tensiunile statorice ale motorului, care mentin fluxul statoric constant (la valoarea necesara), dar care rotesc fazorul fluxului statoric in pozitia necesara (la cuplu cerut), se executa controlul rapid al cuplului. Urmeaza ca daca, in controlul direct al cuplului motorului asincron, cuplul electromagnetic real este mai mic decat valoarea impusa, cuplul electromagnetic ar trebui crescut, cat mai rapid posibil, prin folosirea celui mai rapid ds/dt. Totusi, cand cuplul electromagnetic este egal cu valoarea impusa (de referinta) rotatia se opreste. Daca fazorul fluxului statoric accelereaza in sens direct (inainte) atunci se produce cuplu electrmegnetic pozitiv si cand se decelereaza in sens invers (inapoi) se produce cuplu electromagnetic negativ. In orice caz, fazorul fluxului statoric se poate ajusta prin utilizarea celui mai potrivit fazor al tensiunii statorice, care este generat de invertorul sursa de tensiune ce alimenteaza masina asincrona (a se vedea mai jos detaliile generarii tensiunii). Pentru a rezuma: cuplul electromagnetic se poate schimba rapid prin comanda fazorului spatial al fluxului statoric, care se poate modifica prin utilizarea tensiunilor statorice potrivite (generate de invertorul care alimenteaza motorul sincron). Se poate observa ca exista controlul direct al fluxului statoric si cuplului electromagnetic utilizand tensiunile statorice potrivite. Acesta este motivul pentru care acest tip de control este uzual denumit controlul direct al cuplului.
Este foarte util sa consideram o alta forma de exprimare pentru cuplul electromagnetic instantaneu, care da o imagine fizica extrem de clara a proceselor produse dar conduce la aceleasi rezultate, cum s-a aratat mai inainte. Considerand ca:
                                     
si:
                                     
unde din nou marimile rotorice notate cu prim sunt exprimate in sistemul statoric, fix, d – q, din relatia (5.4) rezulta:

                                                                                                   (5.5)
Inlocuind (5.5) in (5.1) se obtine:
                                    
                                                                                  (5.6)
In ecuatia (5.6)  este unghiul dintre fazorii spatiali ai fluxului statoric si rotoric,  , unde r este unghiul fazorului spatial al fluxului rotoric fata de axa reala a sistemului statoric, fix, cum se arata in figura
Constanta de timp rotorica a unei masini asincrone cu rotorul in scurtcircuit este mare (o valoare tipica este mai mare decat 0,1 s, dar pentru masini mari este mult mai mare); astfel fluxul rotoric se schimba mai lent in comparatie cu fluxul statoric.
El poate fi presupus constant. Aceasta rezulta de asemenea din ecuatia tensiunii rotorice a masinii asincrone daca se presupune fluxul statoric constant. Daca fluxurile statoric si rotoric sunt presupuse constante, din ecuatia (5.6) urmeaza ca cuplul electromagnetic poate fi rapid schimbat prin schimbarea lui  in sensul cerut (care este determinat de comanda cuplului). Aceasta este in esenta controlul direct al cuplului. Asa cum se va discuta in continuare unghiul  poate fi usor schimbat prin comutatia fazorului spatial potrivit al tensiunii statorice (produs de tensiunea potrivita a invertorului). Daca modulul fazorului spatial al fluxului statoric nu este constant (de exemplu in domeniul slabirii campului), atunci este totusi posibil sa controlam ambele marimi (unghiul  si modulul s) prin comutatia potrivita a tensiunii invertorului.
In contrast cu reglarea vectoriala (cu orientare in camp) a motorului asincron unde curentii statorici se utilizeaza ca marimi comandate, in controlul direct al cuplului, fluxul statoric este comandat. Trebuie observat ca daca r este constant, din ecuatia (4.9) rezulta ca:
                                                                                   
unde isy este curentul statoric care produce cuplul in sistemul de axe orientat dupa fluxul rotoric (dr - qr) notate in figura 5.2 cu x si y si cuplul electromagnetic poate fi rapid schimbat prin scimbarea rapida a lui isy. In reglarea cu orientare dupa camp curentii statorici sunt marimi comandate (isy comanda cuplul si isx comanda fluxul rotoric). Acesta este motivul pentru care, intr-o actionare comandata vectorial cu orientare dupa fluxul rotoric, curentii statorici exprimati in sistem statoric fix (d - q) trebuie transformati in curenti statorici in sistem orientat dupa fluxul rotoric (dr - qr). Din figura (5.2) sau relatia (5.6) rezulta ca  este componenta fluxului statoric care produce cuplul si componenta sx este colineara cu fluxul rotoric. In figura (5.2) fluxul statoric s a rezultat din relatia (5.4).
Astfel fluxul este comandat de componenta directa a fluxului statoric (in sistem orientat dupa fluxul rotoric) si cuplul de componenta in cuadratura a fluxului statoric si din nou poate fi observat ca in comparatie cu controlul vectorial acum componentele sunt marimi de comanda. Ecuatia (5.6) este similara cu cea a unei masini sincrone unde cuplul electromagnetic este comandat de unghiul de sarcina dintre fluxul statoric si rotoric. Intr-un regim tranzitoriu scurt, fluxul rotoric este aproape neschimbat astfel ca schimbarile rapide ale cuplului electromagnetic pot fi produse prin rotatia fluxului statoric in sensul inainte (avans de faza) sau prin rotatia in sens negativ (intarziere) sau prin oprirea lui, conform cu cuplul cerut. in rezumat: in reglarea directa a cuplului, reglarea rapida a cuplului instantaneu poate fi realizata prin schimbarea rapida a pozitiei fazorului spatial al fluxului statoric (fata de fazorul spatial al fluxului rotoric) sau, cu alte cuvinte prin schimbarea rapida a vitezei sale (viteza fazorului spatial al fluxului statoric). In orice caz, fazorul spatial al fluxului statoric (modulul si argumentul sau) poate fi schimbat prin tensiunile statorice [21]. 
Pentru simplificare, presupunand ca neglijam caderea de tensiune pe rezistenta statorica, , se observa ca tensiunea invertorului (us = ui) determina direct fluxul statoric si astfel locul geometric al fluxului statoric necesar se va obtine prin utilizarea tensiunilor potrivite ale invertorului (prin folosirea starilor de comutatie potrivite ale invertorului). Pentru o mai buna intelegere se va discuta aceasta in detaliu. Din rezulta ca, intr-un interval scurt de timp t, cand se aplica vectorul de tensiune, . Astfel spus fazorul fluxului statoric se misca cu s in directia vectorului spatial al tensiunii statorice la o viteza care este proportionala cu marimea vectorului spatial al tensiunii statorice (care este proportionala cu tensiunea din circuitul intermediar de c.c.). Prin selectarea pas cu pas a vectorului potrivit al tensiunii statorice, este deci posibil sa schimbam fluxul statoric in modul necesar. Comanda decuplata a cuplului si fluxului statoric se realizeaza prin actiunea componentelor radiale si tangentiale ale fazorului fluxului statoric in locul geometric. Aceste doua componente sunt direct proportionale (daca se neglijeaza caderea de tensiune ohmica) cu componentele fazorului tensiunii statorice in aceleasi directii si astfel ele pot fi comandate prin comutatiile potrivite ale invertorului. Ar trebui subliniat ca pentru producerea cuplului, unghiul  joaca un rol esential sau altfel spus, pozitia relativa a fazorilor spatiali ai fluxului statoric si rotoric determina cuplul electromagnetic. Presupunand o miscare lenta a fazorului fluxului rotoric, daca se aplica un vector al tensiunii statorice, care produce o miscare rapida a fazorului spatial al fluxului statoric fata de fluxul rotoric, atunci cuplul electromagnetic va creste, deoarece unghiul  va creste. Daca se aplica un vector spatial de tensiune statorica zero (a se vedea mai jos), care aproape opreste rotatia fazorului spatial al fluxului statoric, atunci cuplul electromagnetic va scadea, deoarece fazorul spatial al fluxului rotoric inca se mai misca si unghiul  va scadea. Daca durata vectorului zero a tensiunii este suficient de mare, atunci – deoarece fazorul fluxului statoric aproape nu se va misca (in practica el se va misca datorita caderii ohmice de tensiune) – fazorul spatial al fluxului rotoric va depasi fazorul spatial al fluxului statoric, unghiul  isi va schimba semnul si cuplul electromagnetic isi va schimba directia [8], [9], [21].
Considerand un invertor sursa de tensiune (VSI fig. 5.3.a) exista sase fazori spatiali diferiti de zero (u1, u2, , u6) si doi fazori zero (u7 si u8) (fig. 5.3.b). Cei sase fazori activi de comutatie a invertorului se pot exprima ca:
                                                           (5.7)
unde E este tensiunea din circuitul intermediar de curent continuu. Cele sase sectoare, de 600, se delimiteaza avand bisectoare a unghiurilor vectorii de comutatie (fig. 5.3.b). Deoarece:
                                                                                                                 
fazorul u1 se aliniaza cu axa reala d a sistemului bifazat fix, statoric.
Deoarece s = us t, se poate observa ca fazorul spatial al fluxului statoric se va misca rapid, daca se aplica vectorii de comutatie activi (diferiti de zero), iar pentru un vector de comutatie zero el aproape se va opri (se va misca foarte incet datorita caderii ohmice de tensiune mici). Pentru un invertor cu sase pulsuri fluxul statoric se misca de-a lungul unei traiectorii hexagonale cu o viteza liniara constanta datorita celor sase vectori de comutatie. Pentru un invertor PWM sinusoidal (unde starile de comutatie ale invertorului sunt alese sa dea variatii ale fluxului statoric care sa fie aproape sinusoidale), se aplica o secventa corespunzatoare a vectorilor zero activi (diferiti de zero) pentru a obtine locul geometric necesar al fluxului.

In actionarea cu reglare directa a cuplului (DTC), la fiecare perioada de esantionare, vectorii de comutatie se selecteaza pe baza mentinerii erorilor fluxului statoric intr-o banda de toleranta necesara (banda de histerezis) si mentinerea erorii cuplului, in banda sa de histerezis. Se presupune ca latimile acestor benzi de histerezis sunt 2.s si respectiv 2.me (factorul 2 apare in aceasta definitie deoarece se presupune ca – de exemplu pentru fluxul static – valoarea limita superioara este peste valoarea impusa cu s si valoarea limita inferioara este sub s, astfel ca latimea benzii de histerezis este intra-adevar 2.s). Daca fazorul spatial al fluxului se afla in sectorul k, unde k = 1, 2, , 6, valoarea sa poate fi crescuta prin folosirea vectorilor de comutatie uk, uk+1 si uk-1; marimea sa poate fi scazuta prin selectarea vectorilor uk+2, uk-2 si uk+3. Evident ca vectorii de comutatie a tensiunii selectati afecteaza si cuplul electromagnetic. Viteza fazorului spatial al fluxului statoric este zero daca se selecteaza un vector de comutatie zero si este posibil sa schimbam aceasta viteza prin schimbarea raportului de iesire dintre vectorii de tensiune zero si cei diferiti de zero. Este important de observat ca durata starilor zero are un efect direct asupra oscilatiilor cuplului electromagnetic.


STOOOOPPPPP !!!! OPREEAAAA

OPREEEAAAA !!!! hahahaha 


ai vazut :))))) HAHAHAHA...




aici e linku' pt cine e pasionat de

Reglarea directa a cuplului motorului asincron alimentat de la un invertor sursa de tensiune (VSI)


da ma hai sa va zic simplu : motorul cand a vrut sa plece tare , s-a invartit in locasul lui , si unul din papucii de alimentare , care abia se mai tinea , si alimenta motorul cu intermitenta prin scantei si flame , cand motorul a zmucit sa plece , cu forja , a sarit de acolo de tot , cu flama. asta e tot . atat de simplu. :)
chinejii nu au facut un sistem destul de solid care sa reziste la socul mecanic initial la plecarea motorului . si motorul de-a lungul timpului , s-a tot fatzait prin rotatie la pornire si plecare in jurul axei lui de rotatie, dupa cum spuneam, actiune - reactiune... adica pleca si avea o tendinti de rotatie tot motorul. stanga dreapta , oprire , pornire.. sau invers. :) pana aproape s-a zmuls de tot unul din papucei. (la mine s-a zmuls cu flama, de tot, pt ca i-am dat blana. )


acuma o chestie foarte importanta !!! ca sa te fac sa intelegi , vorba lu' Kashtan ...

NU MAI LASA IN CHIL PA VARZA , ASPIRATORUL PE TURATIE MICA !! NU AJUTA CU NIMIC, MAI RAU FACI !!!
de la turatia fortat redusa a regimului normal de functionare , apar flame intre rotor si carbunii de pe stator. adica motorul cand merge "incet" face flama mare pe rotor. din varii motive , pe care nu mai stau sa le explic iara prin tone de formule....ideea e relativ simpla , de la rotatia mare si curentul de aer fortat , flamele se sting si nu mai apuca sa faca pe acolo artificii intre rotor si carbuni. flame si scantei = reziduuri intre lamele , topire a lamelelor rotorului , carbuni incinsi , suport carbuni topit , flacari galbene....etc deci nu bine.
aspiratorul il pornesti , si il dai la MAXIM. (tot timpul ii spun chestia asta lu' mama. acuma am facut si o filmare ca sa o conving de aspect. )
economia de energie electrica este extrem de mica , gen in loc de 3500 de rotatii sa zicem , avem 2500 rotatii . curentul consumat nu scade foarte mult . este ceva insignifiant , gen 5-10% . deci nu merita. plus ca se incinge si regulatorul de turatie. cand trebuie sa alimenteze "usor" motorul, tiristorul disipa caldura o gramada. cu timpul se va arde. baga forja si blana la aspirator , nu o mai labari cu potentiometrul ala !!!  maxim ! am zis ! (da daca vrei sa fii ultra corect , il pornesti pe turatie mica , si ii dai forja apoi. asa e ideal. )

paranteza:
(dar stai linistit ca nu e cine stie ce motor de statie de irigatie , din ala mare cat un etaj de bloc, sa ai o intreaga procedura de pornire , pana sa ajungi cu el la turatie maxima... sa vezi sa nu porneasca vreo infasurare din cele 3 faze in antifaza , sa supraveghezi curentul prin bobina de sens , sa fii atent la "fi" , sa nu fie rotorul blocat, etc chestii...mai demult cand eram mai mic , mergeam cu stupii pe camp , pe vremea lu' Ceausescu, si stateam pe langa statii de pompare cu stupii... imi placea maxim sa ma trezesc cu noaptea in cap, sa asist la procedura de pornire a motoarelor . era un intreg ritual , foarte complicat. nu e usor sa pornesti un motor mare cat un etaj de bloc. si erau cate 3 . plus altele mai mici auxiliare. eram super-excitat cand "nenea pompagiul" ma lasa pe mine la panoul de control , cu o gramada de ace indicatoare si tot felul de butoane cu becuri colorate , plus manetute . era mirific. asteptam cu fufletul la gura sa se auda statia de emisie ,in 50 de mega, sa ii dea confirmarea ca poate porni statia de pompare. "cu fufletul la gura v-am asteptat !!" .   Nea Cutare, ma mai speria din cand in cand... "nu o mai pornim azi. nu mai da confirmarea" . deci ma luau apele si frisoanele de emotie cand auzeam ca nu "o pornim" azi. imi venea sa plang. apoi car , car roger par par, se auzea jagardeaua aia de statie cu un pupitru de comanda separata. (o mizerie) .deci tzopaiam si chiuiam de fericire , yupiii pornim monstrul. (nu vreau sa stiu cat curent consuma o statie din aia de pompare)  prima si prima oara alimenta panoul. clanc dintr-un buton. se auzea un bazait surd...bzzzz . apoi ce naiba mai facea , dadea de inca vreo cateva hebluri mari. CLANC, CLANC. ne uitam impreuna la voltaje pe ace .(avea ampermetre, indicatoare de "fi" etc instrumente) imi placea cum se stabiliza acul la un voltmeru mare , se balanganea un pic acul sus si jos. apoi incepea isteria maxima. nu stiu exact ce facea tipul ala , ca eram destul de mic, dar cred ca pornea o infasurare secundara mai mica , gen de sens sau ceva. si ma lasa pe mine uneori sa o pornesc. invarteam de manetuta de la pozitia 0 la pozitia 1 . incepea un piuit slab si apoi fugeam repede afara, langa motor. vedeam axul cam cat piciorul meu de acum, in grosime ,cum incepe usor usor sa se invarta . lua un pic de turatie si deja incepea sa se simta vantul paletelor de racire de pe rotor. stateam pana nu mai crestea in turatie. apoi fugeam repede inapoi in statie. ma intreba "se invarte?" si eu cu un ranjet tamp pe fata , "daaahhh" . apoi treapta 2 . o lua ceva mai repede . si dupa un pic de timp treapta 3 . nu era nici macar , estimez eu acum , la 20 la suta din ce putea motorul... acea "ante-pornire" . ba nene , si cand apasa niste butoane mari , trozneau de te cacai pe tine niste contactori probabil, si afara incepea orgasmul maxim . ba era curcubeu pe cerul gurii sau in timpanul urechilor !! se auzea un schiuit electric , si apoi incepea un fluierat care se transforma , intr-un tziuit , si din tziuit se facea haos .... era apogeul . motoarele erau fixate pe niste postamente solide de beton , ba deci trebuia sa ai sange in cohones ca sa te apropii la 2 metrii de motor. tremura si vibra totul pe o raza de 50 de metrii , si sunetul... oaaaiiii cum era...intr-un fel. un urlet mecanic , combinat cu sunet de curent electric . ceva mirific. apoi mai aveai inca doua "orgasme" , le pornea si pe celelate 2...
v-am povestit aceasta amintire pt ca a fost ceva foarte special pt mine ca si copil. era extraordinar. probabil de atunci am inceput sa indragesc curentul electric, mecanica si statiile de emisie. bine ca in domeniul radio mi-am facut "stagiul" noaptea cu tata , ascultand Vocea Americii si Europa Libera in unde scurte, cu o antena camumflata in sarma de intins rufe.. :D ingenios tata :D :))))
asa era de mare motorul , doar ca era pus in picioare, cu axul in jos in pompa....
(da blana sunetul pe sistemul audio... :)) )


face toti banii sa fii langa el cand incepe sa grohaie.... :))))
 


 DAAIIII BLANAAAA SA SARAA SCANTEI DIN EEELLL FORJAAAAA !!!!



incep si eu de alea "respect pt cei care lucreaza cu asa 'chestii' mari" . si da , nu cred ca e adevarata vorba aia , ca au putza mica , si lucreaza cu din'astea mari ca sa compenseze :))))) ce eu daca lucrez cu chestii mici , inseamna caaaa.... :)))) hihihi ....da. asta inseamna :P hahaha






sa ne linistim un pic. sa revenim la chinezaria noastra.




(spre finalul filmarii se vede mai bine cum se "sting" flamele de pe rotor. evident ca exista timpi tranzitorii de stabilizare , si flamele mai persista un pic si la turatie mare. de fapt daca ne uitam atent este ca o "cocoasa" curba grafica de flame pe rotor...mda...amanunte...cine naiba are nevoie de Facultatea Politehnica , cand totul este atat de "evident" cu ochiu' liber ? :DD :))))) ) 



sa va mai zic una in final, de amuzament:

eu ma jucam cu motorul asta in bucatarie , gen l-am turat si piuit vreo 10-15 minute , fata de filmare care e scurta , si oricum nu poate reproduce cat de tare se auzea life. se auzea tare de tot admisia si evacuarea de aer , pt ca motorul mergea in gol , era scos din carcasa . si vine mama , si urla la mine , bla bla bla... eu strigam "NU AUD !! " da ea "BLA BLA BLA NU BLA BLA NORMAL !!!"
eu ma gandeam , ca zice "nu esti normal..." si  radeam.... ziceai ca suntem pe un avion de vanatoare :))) asa fluiera motorul... maica-mea in continuare... "BLA BLA NU E NORMAL !!! " eu intreb ce ?? CEEE?? NU E NORMAL??!! , da mama , NU SE AUDE NORMAL !!! NU E OK SA FACA ASA ZGOMOT !!! , da eu "AM PIERDUT MOTORUL UNU??!!" :)))) ea BLA BLA PREA TARE !! , eu, DA E BINE , MERGE TARE !! :)) ba ziceai exact ca suntem ca doi piloti intr-un MIG ... radeam de ma durea burta....

cam asta a fost pe lung....o reparatie intr-o zi de Duminica , a unui aspirator chinezesc de 1600 wati , pe care scrie pe motor 1450 de wati :D











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu