28 martie 2021

Debian linux prima impresie

Bah, stii ceva? Nu e urat deloc #Debian . E chiar foarte tare.

 

 Daca ai mai lucrat (doar) in ferestre de SSH #putty si config-uri cu litere verzi de Python in NotePad++ inainte, Debian-ul o sa ti se para un Bugatti in materie de linux. Piele, lemn de mahon, si interior care miroase a "masina noua". "Masina" noua, adica un server nou :D Totul real in "root", neemulat. Ai gresit sudo-ul care trebuie...esti halit. :D Ai gresit sintaxa si "gramatica" comenzilor, din nou, esti halit. Daca il mai si configurezi pe un server capabil, e avion cu motor. Eu ca un ghiolban hapsan, am instalat o versiune de Debian, cu toate "accesoriile" pe care le-am putut bifa cu doua maini. :D Gen cand te duci la o shaormerie, si ti se pune intrebarea aia retorica: "-Sa fie cu de toate?.." Pffff!!!! NORMALLL!!! Pune tot gnome, ssh, xorg-xinit, web server tot... Era sa bag inclusiv "braille support", apoi mi-am dat seama ca deja bifasem prea multe deja... 

 https://www.debian.org/CD/http-ftp/

 (precizare: articolul se refera la Debian cu interfata grafica)

 In materie de securitate, deja prinsesem un pic de linux in SSH, si stiam ca in linux, atat de chitros este incat atunci cand bagi parola de root, nici macar nu iti arata niste puncte sau stelute, sa stii macar la numar cate caractere ai bagat pana intr-un anume moment.... Nop. Daca nu esti capabil sa bagi parola doar pe taste, fara sa vezi nimic in fereastra neagra, atunci nu ai ce cauta acolo. 

Ca sa fiu pe intelesul tuturor, securitatea aplicatiilor, fisierelor, sau a folderelor, este dusa la cel mai inalt nivel. Cumva, cine a avut primul model de telefon Motorola Razr, ar intelege exact la ce ma refer: parola pe agenda telefonica. parola diferita pe citirea mesajelor SMS. parola diferita pe scrierea si trimiterea mesajelor SMS. parola pe folderul cu aplicatii (java la acel moment). parola pe accesarea browserului de net. Parola pe aia, parola pe aialalta... Oriunde si pe orice serviciu/aplicatie poti seta parola, sau nivele de acces ori de executare, etc.

Linux-ul e ca si cum esti la tine in casa, si esti in bucatarie, si te taie "problema mare". (presupunem ca ai destul "timp") :D Ai nevoie de cheia de la bucatarie, ca sa iesi din bucatarie. Nu poti iesi din bucatarie, pana nu ai inchis geamul, cu o alta cheie, si lumina, cu alta cheie. Dupa ce ai iesit din bucatarie, iti trebuie cheia de la holul intermediar sa zicem, si cheia de la aprins lumina pe holul intermediar. Dupa ce ai trecut de hol, trebuie sa inchizi lumina in hol, cu o cheie evident, si sa inchizi si holul. Altfel nu poti merge mai departe. Cand ai ajuns la usa de la baie, cheie. Trebuie o cheie. Si nu orice cheie, cheie cu "drepturi de SU". Altfel intrii in baie, ca "guest", dar te caci pe jos, si pe intuneric, pt ca unu la mana, nu ai cheie cu drepturi de "sudo", super-user do...sa deschida capacul la wc, si doi la mana nu ai cheie sa aprinzi lumina. 

Explicatia de mai sus am relatat-o in "stil liber", pt ca niciodata un utilizator (doar decat) de windows, care nu a vazut un linux in viata lui, nu stie ce durere in fund e sa lucrezi in mediu cu linux.... Este super-sigur, merge foarte repede si bine, (cu resurse foarte mici) la modul ca bine, inseamna ca zboara efectiv, un sistem sau server sau ce vrei tu pe linux. Dar ca sa il pui pe picioare, si sa ii dai "buton" direct....munca de chinez batran. 

Comenzile din linux, vin din epoca de piatra. Cine a lucrat demult cu norton-commander, o sa i se potriveasca manusa. :) 

mai jos o sa pun niste linkuri "for my reference", pt ca am de invatat foarte mult, daca vreau sa ma "balacesc" in linux. 

https://www.tutorialspoint.com/unix_commands/make.htm

https://www.codegrepper.com/code-examples/shell/how+to+change+ownership+of+a+directory+in+linux

https://www.cyberciti.biz/faq/how-to-change-directory-in-linux-terminal/

 

Ca de obicei, si am observat ca aproape e o regula, toate "chestiile misto" (sau interesante), functioneaza la baza, sau au ca sistem de operare Linux. Nu o sa vezi "dubiosenii" ruland flawless pe windows. Acum (mai demult, dar acum recunosc) mi-am dat seama ca windows-ul e un carcalete mare, (intr-o continuua incercare) facut cumva sa fie "prietenos" cu utilizatorul. Adica la modul atunci cand faci ceva teribil de gresit, sa iti apara o fereastra cu un X rosu, sa scrie bla bla bla ceva ce oricum nu citesti dedesubt, si sa poti apasa doar decat "Cancel".  In rest, stim cu totii windows: next...next...i agree...next...ok, i agree...skip, skip..apply OK. 

Singurul windows la care inca tin, pt ca se pare ca a fost ultimul windows care stie protocoale de RS232 si LPT real si pe bune, si are niste DLL-uri pe care eu le folosesc la programat diverse "chestii", este windows XP Profesional. Cu XP-ul pus pe niste calculatoare vechi, am rezolvat tot felul de "chestii"..Mi se pare ca am vazut pe undeva, la tv parca, ca sunt fabrici mari care inca folosesc XP pe liniile de productie. Stiu ei de ce. ;) 

Am putea povesti pe marginea Linux si Windows luni intregi, fara sa ne repetam, dar deja ne-ar lua prea mult timp. Eu am incercat pe semi-scurt, sa fac un "review" din punctul meu de vedere. Nu sunt cel mai bun in linux, dar nici pardaf nu sunt. Sunt exact cum sunt majoritatea romanilor: priceputi la "orice" si la nimic la perfectie. Stiu bucati "pe sarite" din ce am nevoie. Caut si ma descurc sa rezolv o problema anume, si pt a rezolva acea problema, in mod normal, trebuie sa ai niste cunostinte "de baza"...la mine si in gasca mea de prieteni, "baza" lipseste.. sarim direct la ce ne intereseaza, si din mers invatam unele parti din "baza". Doar nu o sa ma apuc acum la batranete sa invat linux. Invat direct cum sa imi fac ce am nevoie, in linux, intr-o consola SSH. Ce e SSH, de unde vine, ce vrea el de la noi, nici nu ne intereseaza. Copiez afleghhh niste comenzi de linux, deduc cam ce ar vrea sa reprezinte, si gata, dam buton. :)

 

Si cu asta am incheiat prezentarea linux, am incalecat pe un "sudo" si v-am spus povestea. :)

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu