22 octombrie 2021

noaptea mintii agc dsp eq custom preset

Ca sa vezi cum te face, indirect, (sau ba nu, direct) un copil, de o iei pe campii... :D Asta trebuie povestita de-a fir a par. Este pur si simplu noaptea mintii. Stai sa vezi. Unii poate stiu, altii sigur nu stiu, este irelevant, am un streaming pe net care canta intr-o veselie muzica. Atat. Nu vorbeste nimeni, nu sunt reclame, este cam cum este UVB-76 Duga, numai ca in loc de "dubiosenii" se aude muzica. Este un fel de "baliza pe internet", pentru mine, si probabil si pt altii.  Muzica care mai demult, se auzea PERFECT! SI ACUM DE O SAPTAMANA SI CEVA!!, era dezastru...
 
sau in winamp , aici www.radiofarafiltru.ro/rff.pls
 
 Pentru cei care "se grabesc", rezolvarea a venit abia dupa o saptamana de perpelit in chinuri, in timp ce eram evident pe "tron", noaptea la ora 4, pe intuneric, si am deschis pe telefon asa intr-o doara stream-ul ca sa ma mir a 54380 oara, cat de prost si de nasol se poate auzi stream-ul meu care se auzea glantz cristal-clear mai demult.... Si am avut un flash si o revelatie. BANG!! STIU!! ASTA E!!! De ce este ce? Sau cum ar spune cineva, "stiu ce aude".  Mai jos, poti sa uiti. :)

Efectiv nu aveam cui sa spun, si cui sa ma plang, pt ca evident nimeni nu iti stie mai bine decat iti stii tu, setup-ul serverelor, encoderele, reteaua, configurarile de encodere, bitrate-urile, porturile, IP-urile, AGC-urile, DSP-urile, si toate halibaiurile si avioanele  care daca ai fi stat cuminte fara sa faci nimic, nu ai fi avut nici o problema sa le intretii, pt ca nu ar fi existat. Pur si simplu. 

Bai deci se auzea crunt de rau. Pt mine, sau pt orice audiofil cu o ureche de calitate medie, spre joasa, in a considera "acceptabil" un program muzical.  Se auzea intr-un mod aproape inexplicabil, de aiurea. Avand in vedere ca e un stream pe internet, te-ar fi dus cu gandul la o limitare a vitezei de net. Un fel de buffer aiurea, care se umple dar nu prea. Din cele trei stream-uri active, nici unul nu se auzea decent. Nici cel la cel mai mic bitrate nu era deloc ok. Cumva rupea si era harsait sunetul per total, dar si basul ori mediile sau inaltele nu erau pe treaba lor.  Am crezut initial ca e de la datele mobile de pe telefon. Dar nici pe wifi din casa, nu era ok.  
Si de aici au inceput scenariile in capul meu:
 
Pentru ca cu ceva saptamani inainte tocmai instalasem intr-o locatie remote, serverul de streaming radio, configurasem un client de VPN, direct tunnel cu IPv4 si IPv6. Toate bune si frumoase. Ping decent, compresie 0%, packet loss 0%, round-trip time 17ms, transfer 70Mega , totul mai mult decat perfect. Distanta fizica intre serverul care canta efectiv, si serverul de encodare, cam 3 Km. Oricum, in retele de internet diferite, dar aproape irelevant ca aspect, atata timp ce eu vedeam prin VPN serverul ca si cum ar fi fost pe balcon la mine in casa.
Nu stiam daca sa elimin ca si cauza reteaua. Pe orice calculator si pe orice winamp, sau vlc, sau alt player, sau TuneIn, se auzea infect. Bine, daca o intrebati pe sotie, ea o sa va zica ca se auzea cat de cat bine. 
 
Dar nu era bine. Nu era bine deloc.
 
Am inceput sa frec setarile de la winamp. Buffere si alte balarii la decodare. Am zis sa vad daca e treaba din retea, gen nu vine pe teava muzica. Cam asa parea. 
Apoi am incercat sa ascult pe telefon, cu diverse setari... diverse retele...nop. Am iincercat pe o tableta. Idem. 
In fiecare zi, modificam cate ceva. Am dezinstalat clientul de VPN. L-am reconfigurat din nou, pe alt calculator, ca sa il fac server de streaming. Am schimbat fizic serverul cu altul. Altul. Am refacut setarile. Nop. Nu mergea, Tot prost se auzea. Am instalat din nou VPN-ul pe primul server.  M-am apucat sa modific encoderele. Am modificat in configuri tone de parametrii UI, si tweak setings-uri. Incarcari pe procesor, diferite, rate de compresie diferite setari. Alte tipuri de encapsulare, AAC, Lame-Mp3, Vorbis, Ogg, SPEEX, etc.  Nimic nu mergea. Tot asa. Pfoai. Cui sa spun? Si ce sa ii spun? Ca se aude nu stiu cum? Se auzea, dar nu era in regula deloc. In masina, cu geamul deschis, si trafic, putea fi multumitor. Nu sesizai ca e infect, daca tineai volumul mai incet. 

Cara servere, servere de cate 25-30 de Kg, muta, reconfigureaza, trage impinge, fa aia...Nimic. Imi venea sa torn motorina pe server, si sa il setez in flacari. How about no? :)

Am faramat complet rackul din locatia personala, incercand toate switch-urile si ruterele, si toate cablurile de retea, si tot, si tot... le-am schimbat intre ele...Am crezut ca e gen cum mi s-a intamplat o data, undeva, se flencanea un cablu de retea usor de la un curent de aer, si cand facea contact la mufa RJ45, cand nu facea...depinde cat de tare se misca acel cablu... Nu a fost asa.

Pfoai. Ce are? Clar. Zic, nu tine reteaua. Cum ma sa nu tina la 17 MILI SECUNDE round trip???!!!  si viteza de transfer, 70Mega. Aproape ca si cum ai pune cur in cur, doua calculatoare. 
 
Noroc ca am 2 placi de retea pe server, plus iLo separat fizic, ca mi se punea pata si pe placa de retea, sa cred ca are ceva probleme...Bine ca facea la fel pe ambele placi de retea...Am depasit repede momentul asta...
 
Ba baiatule ajunsesem de visam noaptea, ca am rezolvat problema. Nu puteam sa ii explic sotiei, ca ma roade ceva, pt ca oricum era mult de explicat, si dupa ce ca aveam eu creierii franjuri, nu vroiam sa ii fac si ei idem, creierii. A vazut ca caram servere de 25 de kg toata ziua, dar pt ea se incadreaza la "normal", asa ca nu si-a pus prea multe intrebari. 
Sa ma fi vazut cum m-au vazut unii care se plimbau, Duminica seara, cum caram pe cap un server HP Gen4 din locatia remote, la mine acasa pentru reconfigurare...Au crezut ca l-am furat de undeva... :)) Se uitau lung la mine cum il bag in porbagajul masinii, parca zicand "-Nu se mai satura romanii de furat." Imi venea sa le zic, "nu e furat bah! e al meu!" 

Am ajuns in stadiul la un dublu Xeon cu 8 nuclee, si cu 16Gb ram ECC, sa opresc servicii si procese din windows. Opream tot ce mi se parea dubios in capul meu. Am oprit pana si TeamView-erul. Opream tot. Opream drivere de COM, opream servicii inutile care pana atunci nu ma deranjasera deloc, opream tot ce rula in background, tot, tot opream.. Mai mergeau doar encoderele , clientul de VPN, softul de streaming si baza MySql. Am oprit Apach-ul, si am oprit si alte dependinte de la Xampp. Consuma domne resurse. A obosit procesorul?? A obosit RAM-ul? Ce faching shet are? 

M-am apucat sa duc dementa la cel mai inalt rang. Am lasat in pace serverul cu muzica, si m-am pus pe serverul de encodare. Am mutat toate configurile si encoderele pe un alt server fizic, Octocore cu 32Gb RAM.Opt core-uri, se auzeau....la fel de infect. 

Tot ce va povestesc aici, s-a intamplat in decurs de o saptamana si ceva. Vorba lu' un prieten, Nea Marin, aveam deja o piatra pe inima. Singura persoana careia ii spuneam, fix de aiurea, nu ca m-ar fi ajutat cu ceva, dar asa ca chestie sa ma mai descarc si eu, era o vecina de palier, destul de in varsta, care ma asculta, si zambea zicand ca "o sa ii dai tu de cap"...

Bai, si noaptea trecuta, pe tron, pe intuneric, ascultand pe TuneIn muzica, mi-am dat seama!!! BANG! STIU CE AUDE! Andreutza.
 
De fiecare data, cand am ocazia si pot, eu o iau cu mine pe fi-mea in locul unde imi desfasor eu hobby-urile, si o las si pe ea sa se joace cu ce vrea de pe acolo. Nu ii interzic sa puna mana pe nimic, doar o atentionez ce poate pati, daca nu este atenta cu respectiva scula. Evident, like doh, nu are acces la sculele cu adevarat periculoase, si oricum am observat ca are un instinct de auto-conservare foarte bine dezvoltat. Nu isi asuma riscuri, si nu se baga, daca nu stie exact ce e acolo, sau nu a mai facut inainte chestia aia. Oricum, cu un ochi la ea, cu un ochi la ce fac. Cand face cate o boroboata, ascunde la spate ce a stricat, sau desfacut si nu mai stie cum sa repare respectiva chestie. Sau incearca sa te izoleze intr-o incapere, inchizand usa, in timp ce ea, incearca in cealalta incapere sa rezolve ce a stricat. 

Bazat pe acest comportament, mi-am amintit, ca acum vreo saptamana, si ceva..ce sa vezi? .....i-am aratat cum functioneaza mouse-ul, si cum sa schimbe melodiile in winamp. A descoperit si cum se da mai tare, winampul. Oricum, esenta este ca a inceput sa prinda curaj cu mouse-ul, si cand vroia ea, ma intreba daca poate sa schimbe melodia. Bun.
Serverul saracu', este remote din locatie. Deci nu avea cum sa umble la server. Da, nu avea cum. Dar eu am obiceiul sa las deschisa fereastra de ecran remote, pe laptop, de la serverul cu muzica, pe un anume soft, sa zicem TeamViewer, ca sa schimb melodiile cum vreau eu, sau mai nou, Andreutza. 

Am deschis la ora 4 dimineata, o fereastra remote, la server. Am intrat direct la audio mixer pipe-line. Eu oprisem ca disperatul audio hardware local, ca sa nu consume resurse. Daah. Oprisem si previzionarea. Era pe silent output, tot asa ca resurse... Am intrat la DSP-uri. Cursoarele erau in niste poziti. Nu ai cum sa stii pe dinafara 20 de slidere in ce pozitie sunt in pozitia ok. Am apasat default. Bang! A inceput sa sune un pic mai bine. Am intrat la AGC, si aici, aparent, vu-metrele de pe corectiile individuale, mergeau in treaba lor, compresie, expander, limiter, si etc spatializari stereo, sau corectii EQ ca sa sune bine un rahat de MP3 comprimat, in stream pe net. Ma uit la ultimul cursor, clipper, despre care stiu sigur ca trebuie sa fie la +6dB. Era pe +12dB. Thaaaa... Am carat de 3 ori servere diferite, inainte si inapoi. Am pierdut cate 2-3 ore pe seara sa imi dau seama ce are....

Dau toate AGC-urile si DSP-urile pe default si bypass. Gata,....In sfarsit agonia luase sfarsit. Suna plat. Nu suna ok, dar macar se auzea ca Romania Actualitati. Fara nici o "culoare". Se auzea normal!!! 

Incarc inapoi configul de DSP-AGC care fusese, cel modificat de Andreea. DEZASTRUUUU!! UHUUUU EXPANDER: LA MAXIM. GATE: APROAPE DE MAXIM. CLIPPER, acolo, pe undeva la +12dB, sa fie... Attack, Ratio, etc... in sus. Sa fie. La Eq nu a umblat decat la sliderul de 12Khz.
 
Eu stiu acum exact cand s-a produs chestia asta. La un moment dat, eu eram intr-o incapere, ea in cealalta, si cam liniste, pe langa muzica care canta. Apoi a inchis usa care era intre noi. Mi-am dat seama ca a comis ceva, dar chiar si asa, ducandu-ma imediat, la prima vedere nu am constatat nimic in neregula. Stie sa inchida din X orice fereastra. A apasat pe "CONFIG", buton mare, si apoi a tras de slidere. Cand am intrebat-o ce faci acolo, pana sa ma ridic eu sa ma duc sa vad de ce a inchis usa, haosul se petrecuse deja. Fiind niste modificari relativ fine, pe care nu ai cum sa le stii vizual cum erau, nu mi-am dat seama. Nu i-am zis nimic, pt ca aparent, nu se intamplase nimic. Pe moment nu mi-am dat seama, si apoi cand zilele au trecut, deja nici nu ma gandeam sa o banuiesc ca ar fi tras de cursoarele din config. Fiind vorba de compresia generala a serverului, evident, ca tot ce iesea din el, era gunoi...

Asa s-a intamplat. O sa ii arunc o "momeala" din nou, sa vad daca umbla iara. :)))) Poate il strica de tot...sa vezi ce rad...







 
 


 



















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu