24 martie 2020

Aliniere statii tetra mth800 din CP in hexadecimal

O sa trec repede la subiect: am gasit (noi mai multi radioamatori care folosim sistemul TETRA) la cineva de pe youtube, cum ca ar fi marit puterea de emisie la un MTM800, de la 3wati la 10wati, si la o portabila MTH800 de la aprox 1 watt la 2-3 wati.





Inflacarati de aceste descoperiri, am zis, trebuie sa aflam si noi cum a facut. Tipul cere 100 euroi pt a iti "moda" statia. Ii trimiti statia si 100 de euro, si el ti-o modifica. Omul este serios, si arhicunoscut in domeniul TETRA, deci nu se pune problema ca e un shnapan, si nu iti mai trimite statia inapoi. Dar noi chitroshi din fire, am vrea sa rezolvam noi problema. De fapt tipul cere 60 euro, dar cu drum dus intors, ajungi la 100 aprox.

Acuma noi am pus problema cum se face marirea de ce vrem noi: hardware sau software?

si de aici a inceput o adevarata nebunie... pe care o sa o gasiti mai jos sub forma de poze si asa zise explicatii...pt ca e foarte greu sa explici ceva ce nici tu nu prea intelegi bine.

Toate testele le-am facut cu masurarea RSSI-ului, in mai multe conditii identice: fara antena, cu antene la 1,5metri , in anume pozitii limita de unde se prindea semnal de la repetor, per total toate cele 4 conditii, au avut ca scop cresterea si imbunatatirea semnalului fata de conditia precedenta, cu setarile nemodificate in CP .
Toate modificarile au fost facute in CP-LAB-mode, la campurile hexadecimale, cu setarea decimal.
Atentie sa nu modificati ceva in hexa din greseala!!! Faceti backup la cp, si apoi inca o copie de siguranta pe care lucrati cu salvare "save as-alt nume 2-3-4" .

Toate modificarile le-am facut ghidandu-ma dupa experientele anterioare cu programare si setari facand deductii logice, si extrapoland parametrii.

ce s-a mai gasit pe net:

https://www.finetopix.com/showthread.php/50651-Motorola-MTM800E-RF-Power-Uplift

The Low Noise Offset Direct Conversion Transmitter (LNODCT) U5803 performs the following
tasks:
• up converts the baseband I and Q modulation waveform to the transmitter operating
frequency,
• controls power output, and
• cancels power amplifier distortion products created by non-linearities in the RF power
amplifier output stage.
The differential base-band signals from the ADDAG are input into the LNODCT on pins 58 – 61
(BINQB, BINQ, BINIB and BINI). The baseband I and Q waveforms are passed through a variable
attenuator and then they are summed with the down-converted I & Q feedback signal. The baseband
signal is then amplified and sent to the up-mixer. The up-mixer consists of two mixers, one for
the I channel and the other for the Q channel. The split I & Q LO signal is mixed with the base-band
I & Q signals to produce an I and Q modulated signal at RF frequency. The signal is then output differentially on pins 51 and 52 (RFOUTB, RFOUT), where the differential RF signal is converted to a
single-ended unbalanced output by means of BALUN L5807. The output signal from the BALUN is
applied to the RF Power Amplifier.

RF Power Amplifier
The RF Power Amplifier consists of attenuator R5830, R5831, R5832, pre-driver IC U5401, driver
transistor Q5421, and output transistor Q5431. The overall RF gain of the power amplifier string is
fine tuned by the BIAS1 voltage from the controller, which is applied to VCNTRL pin 1 on pre- driver
U5401. The BIAS1 signal is buffered by amplifier Q5501. The operating bias point of driver Q5421
and PA Q5431 is set by BIAS2 and BIAS3 respectively, buffered by Q5521 and Q5542.
Directional Coupler and RF Feedback Path
A directional coupler exists at the RF PA output, and is used to pass the signal to the Antenna
Switch and sample the signal thus providing the necessary feedback for the linearization and feedback
correction. The sampled signal is routed via attenuator R5453, R5454, R5455 and the BALUN
L5812 to the LNODCT (pin 37, RFIN, pin 36, RFINB). Internally to the LNODCT, the RF feedback
signal is mixed down to base-band in a quadrature down mixer, and summed with the base-band
input signal to provide cancellation of modulation distortion generated in the power amplifier.
Antenna Switch
The RF signal from the Directional Coupler is applied to PIN diode D5451. This PIN diode is turned
on during the transmission time slot, to route the transmitter output signal to the harmonic filter
(C5462-6467, L5461, and L5462), and from there on to the antenna connector. During the transmit
time slot, pin diode D5551 is also turned on, preventing power from the transmitter from reaching
the receiver LNA. During receive time slots, PIN diodes D5451 and D5551 are OFF, allowing receive
signals to pass from the antenna connector through the harmonic filter, through L5452, and on to the
receiver input preselector.
Harmonic Filter
From the antenna switch the signal is routed to the harmonic filter, consisting of C5462-6467,
L5461, and L5462. The filter is required to attenuate transmitter harmonics during transmit mode,
and leakage of local oscillator harmonics during receive mode.

valori gasite pe net intr-un pdf. (se poate vedea pe grupul de FB, la sectiunea files)











asta cu duplex space map, trebuie incercata si testata:) 
am constatat ulterior, noi cei din grupul de whatsup TETRA, ca anumite valori ar fi un pic gresite in pdf. Eu inca nu am descifrat pdf-ul, pt ca e scris in limba germana, si trebuie sa apelez la sotie. :D (care stie germana la perfectie :D )

Ce am facut eu?
Primul considerent: Latimea de "lucru"  380-430 nu cred ca era ok, care dupa capul meu are frecv de functionare buna, in mijlocul "ecartului" , adica 410 (fiind 5 mega latimea de lucru) retranslatat in 429-433, unde jumatea fiind la 431 unde ne intereseaza.
La fel pe acelasi principiu, am gasit in CP "latimi de lucru" impartite pe mai multe segmente. Segmente denumite "range table 1/2/3/4/5/etc". Aceste range table-uri au inauntru mici segmente de banda: 380Mhz, 390Mhz,400Mhz ,410Mhz,420Mhz,430Mhz . Problema mea e ca as muta tot ce este "interesant pt noi ca frecv" in range table 1 sau 2 (ori eventual 3) pt ca am impresia ca pe undeva s-ar putea sa nu tina cont de range table 5. fiind gen cum e metric-ul la retele de calculatoare.
Foarte important campul TCXO. Gasiti explicatii in poze. Eu dispun de doua statii identice mth800, si am putut compara fisierele initiale de la una, cu cealalta. Cea care era pe default la TCXO, avea receptia? putin, foarte putin, mai slaba. (insensibila)

Valorile RSSI de control, si cele la care s-a observat imbunatatire, sunt urmatoarele:

pt statia cu ISSI 313, despre care am dedus prin diverse teste tipic radioamatoricesti ca este mai "surda" un pic, dar emite cu o putere mai mare, decat a doua statie cu ISSI 311:
- valoare rssi fara antena, la 1,5m dist fata de tx 311 fara cp modificat = -60dB
- valoare rssi fara antena, la 1,5m dist fata de tx 311 cu cp modificat = -54dB

-val rssi cu mana pe antena tx la 1,5m fara mod= -70dB
-val rssi cu mana pe antena tx la 1,5m cu mod= -65/64dB

-....................................................fara mod= -1/0dB
-val rssi  cu antenele la 1,5m cu modificare = 4dB

a doua statie cu issi 311, pare mai sensibila pe receptie, dar emite cu putere ceva mai mica decat 313.
Aceste diferente sunt foarte mici intre ele, de ordinul a 1dB, si le-am obs eu asa ca un "fin cunoscator".

- valoare rssi fara antena, la 1,5m dist fata de tx 313 fara cp modificat = -58dB
- valoare rssi fara antena, la 1,5m dist fata de tx 313 cu cp modificat = -52/51dB

-val rssi cu mana pe antena tx la 1,5m fara mod= -65dB
-val rssi cu mana pe antena tx la 1,5m cu mod= -60dB

 -....................................................fara mod=  0dB
-val rssi  cu antenele la 1,5m cu modificare = 6dB



pe repetor intr-o zona cu semnal stabil spre minim 311 primea semnal -95, iar 313 primea semnal cu -100

Inca o data, inainte de a va apuca de modificari, asigurati-va ca ati inteles procedura, si intelegeti ceea ce modificati acolo. Nu modificati doar pt ca vi se pare. Orice modificare ar trebui sa aiba o argumentare logica, si facuta dupa anumite deductii, sau analogii. Ganditi-va, cei care stiti, ca la sah sau ca la cuvinte incrucisate/integrame, sudoku, etc. Aparent tabelele si cifrele prezente nu au vreo legatura cu ceea ce cunoastem in mod clasic la niste statii de emisie receptie. Multe valori, sunt valori arbitrare cu mare atentie alese de fabricant. Acolo e super recomandat sa nu umblii. Si aici ma refer la meniul de service de la Yaesu FT897, care are cateva campuri de cifre care se decalibreaza de la reflectata prea mare in scurte, si busheste squelci-ul in banda de 2M si 70cm, https://radiofarafiltru.blogspot.com/2013/12/defecte-statie-yaesu-ft897-fault.html


si acum crema de pe tort: pozele cu ce trebuie sa modificati in statiile tetra, pt a observa o crestere vizibila a RSSI-ului. (a da, si va rog pe voi cei care dispuneti de tetra, mai faceti si voi asa din cand in cand cate un "maraton" de discovery, si sapati prin statii... Ajuta si sa gasiti informatii, chiar ambiguue, pt internet, dar as vrea si eu ceva palpabil...pt ca pana acuma, cam numai eu mi-am spart capul cu zgarmat in CP-uri... Faceti si voi partea voastra reciproca... ;) )
cp-urile vi le dau la cerere pe email pt cacontin "sensitive data" :)
































Mai jos gasiti tot felul de print screenuri cu ce ne-am batut capul pana am reusit sa configuram statiile si repetorul TETRA din Bucuresti.


PT MESAJE GRUP SETARE: "mail to group=1"


La mth800: daca setarea la display "extended status....." este activa, va va disparea iconita verzulie de sus care reprezinta acoperirea repetorului.




Salutare. Zicala "unde sunt multi, puterea creste", aici se poate adapta un pic altfel: unde sunt multi, fiecare sapa in cate o setare, si f#@te ceva la statia personala. sau dupa caz, la statiile personale.Vorbim de standard tetra, evident. Azi am luat taurul de coarne, si am zis hai sa schimb issi de la cele 3 tetre personale, ca sa gen cum zicea Vlad, "sa avem id-uri unitare". Pt ca da are dreptate, apoi va fi din ce in ce mai greu sa "standardizam" ceva. Inca nu sunt ferm convins sa "migrez" sau sa dublez acelasi id din dmr si in tetra. Pana la urma sunt retele diferite, cu comportament diferit. Nu cred ca prea curand o sa fie compatibile intre ele, sau "link-uite" cumva software. (pt a prelua id-urile si in dmr etc facilitati) Dar orice e posibil. De ce nu vreau sa am acelasi id (id-uri) cu dmr? Simplu. Am vazut ca acolo sunt multe vendete personale, plus unii administratori (de noduri, de servere, etc) cel putin "dubiosi" ca si comportament. (banari, si etc cac@turi intre diverse "grupulete") Chiar am vazut un pdf fara nici o legatura cu grupul respectiv, in care nu stiu ce italieni bateau campii, sau ii luau apararea altui italian, nu am inteles nimic, o catamai telenovela despre Brandmeister, si alte balarii. Deci deocamdata, nop, eu nu vreau pe tetra sa am acelasi id din dmr. Am cazut de acord sa folosim aceasi notatie, cu 226 ca prefix de tara, 3 (4,5,6 etc) de regiune, si inca o grupa de 3 cifre individuale. (o sa vedem cum le strangem intr-un tabel pe toate ca sa stim daca e "liber" sau ocupat respectiva grupa de cifre) Acum folosim setarile de retea din Germania si alte tari mai civilizate, cum ar fi MCC901 / MNC16383. Avem posibilitatea sa experimentam in alte ecarturi de cate un mhz si cele propuse de noi initial MCC226/MNC1313. Revenind cumva la ziua de astazi, tin sa ii multumesc lui Catalin Vatra yo3cat, care probabil dupa multe sapaturi prin cp-urile lui, si dupa ce i-am livrat si eu cele 3 cp-uri ale mele, a descoperit de ce eu nu mai mergeau apelurile private in momentul in care schimbam id-urile la portabile personale, din grupa de 3 cifre, respectiv aveam 3 statii cu 311/312/313 si cand le puneam issi in format de tipul 2263311 / 2263312 si 2263313 nu mai functionau apelurile private. Problema este in "dialing scheme" unde eu credeam ca fiecare linie reprezinta subgrupa de cate un Mhz, si trebuie campurile sa fie completate cu mcc si mnc corespunzator. Nop nici macar. Acolo trebuie sa fie pe 0 toate campurile. Apoi tot Catalin a propus sa setam "de mana" cel putin la o frecventa respectiv cea folosita in Bucuresti pe repetorul tetra (430.100mhz) linia din campul "receive call DMO partnership networks" sa il punem pe mcc901 mcc16383. Pe viitor mai vedem noi, ce schimbam, pt ca standardul si capabilitatile tetra sunt extrem de stufoase, si dupa cum zicea Catalin, "ma mir ca am reusit si asa sa le facem sa functioneze". Si da, daca in DMO ne prindem urechile in optiuni si bife, nu vreau sa stiu daca maine vine Romeo-Mihai Manciu cu un rack complet echipat pt trunking... hahahah sezi bland ma, ca nu o sa fie prea curand asa ceva posibil... ma fac sa rad singur hi hi )))dar nu ne interzice nimeni sa visam frumos. Mai departe, in programare: optiunile "accept prv call whit dmo presence check" bla bla gen, cele doua bife... nu trebuie amandoua bifate, dar nici nu am descoperit exact cum e mai bine sa fie puse. Intr-un mod oarecare, da eroarea "party not available". Adica gen verifica daca e on statia care ar trebui sa primeasca apelul privat. Sau nu stiu. Am mai descoperit inca o treaba cand am facut cateva teste azi (ieri) cu Vlad si cu Catalin: reteaua tetra ca principiu de functionare, se bazeaza pe "conlucrare" si parteneriat intre statii. Daca o statie "strica" feng-shui-ul retelei, adica eu intru slab pe repetor, si statia care initiaza prima oara grupul, adica tot eu, nu imi termin trama de emisie corect, si nu trimit catre repetor si retea, semnalizarea (probabil) ca am iesit din emisie, repetorul ramane cumva "agatat" intr-o stare incerta, cu un grup termenat precoce, si apoi pana isi da seama ca eu m-am dus la garla cu semnalul, tine si ceilalti participanti cu ptt denied, pt ca .... apoi degeaba revin eu cu emisia, peste grupul neterminat, ca nu ma mai lasa nici pe mine. Tot in acelasi principiu, "daca una merge prost, si restul merg asa cum sunt" am observat ca pe antena de pe bloc, una din portabilele mele, nu vroia neam sa initieze apeluri private catre una din statii (2), (catre a 3-a statie mergeau bidirectional apelurile private) (de primit primea apel privat) pt ca probabil repetorul care coexista in frecventa, nu ii dadea voie, "grup network for call private, bla bla nu stiu ce" nu permite....bla bla. Cand am scos antena de sus, si am facut testele fara sa "prind" repetorul, totul mergea ok. D-ptt-ul, este util ca un fel de break, break, "vreau sa intru sa vb si eu acum", asa ca ar fi bine sa il aveti activat. Rezervarea de timp: daca e prea mare, respectiv in apeluri private, se mentine frecventa ocupata cu "linia de privat", si nu se poate crea un nou grup "general". Am observat ca initiatorul unui grup, la apasarea pe tasta rosie, "dizolva" grupul creat la prima apasare de ptt. La apelurile private, apasarea tastei rosii, de catre initiatorul convorbirii private, dizolva "linia" privata, si frecventa se elibereaza imediat, alte statii avand disponibila frecventa pt initierea unui nou grup. Raman foarte multe chichite de cercetat, si probabil ca usor usor, le vom descoperi. Am rugamintea cei care mai sapati prin cp-uri, sa ne spuneti si noua, chiar cu "cuvintele voastre", ce credeti ca ati descoperit, sau eventuale dume observate. Cine vrea sa ii dau cele 3 cp-uri ale mele pt comparatie, mi le poate cere pe email. Nu le pun chiar asa fleosc, public, pt ca chiar daca nu sunt mega informatii clasificate, prefer sa nu. Poze mai jos.














 Schimbare de carcasa la un MTH800😊 In afara faptului ca trebuie sa fii atent cum pui mana pe placi (apucate de margine ca sa nu atingi smd-urile) si atentie la cele 3 panglici care trebuie decuplate cu atentie, foarte greu nu e. Este mult mai simplu ca la un GP sau alte portabile Motorola mai vechi. Sunt 6 suruburi de desfacut. Atentie la pozitia microfoanelor si a difuzoarelor, deoarece sunt cu contacte concentrice pe cablaj si aranjarea necorespunzatoare duce la contact aiurea si nu vor functiona. Edit: mufa sma a fost data jos, pt ca avea pusa de mine o antena pe sma. Acum are antena originala motorola cu contact pe tablita.










avem si un grup de facebook, unde postam diverse resurse related tetra. https://www.facebook.com/groups/rotetra/  insa grupul se adreseaza numai radioamatorilor cu indicativ. Daca nu aveti indicativ de radioamator, ne pare rau, dar nu veti fi acceptat in grup.



aici e ce s-a bobinat demult in mod clasic in CP-uri, de pe vremea cand ne miram ca reusim cu niste setari varza, sa ne auzim...
https://radiofarafiltru.blogspot.com/2019/04/pai-cand-faceam-noi-repetoare-altii-se.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu