24 iulie 2018

primele teste in Romania cu un sistem TETRA in benzile alocate radioamatorilor

Povestea este foarte lunga, (si s-ar putea sa nu o pot despica in 4) chiar daca sunt "Father of this shit" in Romania. :)  Din start trebuie sa precizez ca regulamentul ANCOM al radiocomunicatiilor din Romania prevede clar ca nici o transmisiune in benzile alocate radioamatorilor nu poate fi criptata in nici un fel. Encapsularea sau encodarea este o treaba diferita de encriptare. Una e una, alta e alta. MP3 este encodat sau incapsulat pe romaneste cu codecul mpeg3. Oricine poate asculta un MP3. Asta inseamna ca transmisia TETRA este encodata sau incapsulata cu un codec anume, dar nu este encriptata, adica sa nu poata fi ascultata fara o cheie de decriptare. 



Astazi, (cu o zi inaintea publicarii acestui articol) am participat  la checkin-ul in reteaua DMR Romania, printr-un link pe care il testez de vreo luna (mai pe "sest" mai pe fata) intre o statie radio Motorola DP3600 inscrisa in reteaua DMR Romania pe TS2 si o statie Motorola MTH800 in sistem TETRA intr-o frecventa simplex alocata traficului de radioamatori (achizitionata legal cu factura si tot ce trebuie)(asta pt "autoritati" daca se gandesc ca ar fi ilegal sa am un MTH800) (nu. nu, este ilegal sa ai o statie MTH800 in standard TETRA, atata timp cat transmisia se face in CLEAR, fara cheie de encriptare TEA1/2/3 etc chei, si statia este programata sa emita in ecartul alocat comunicatiilor de radioamatori) (sunt ferm convins ca pana la ora scrierii acestui text, deja ANCOM si STS au TEI-ul statiilor tetra detinute de mine, si stiu exact ce si unde am testat :) ) (TEI-ul este ca IMEI-ul telefoanelor mobile) (plus ca uneori am activat si optiunea gps de pe statii :D )

Subiectul tetra este foarte stufos si sigur nu am cum sa il extermin intr-o postare. Ideea e ca testele se fac, s-au facut mai demult de mine impreuna cu alti radioamatori posesori de statii tetra, si va zic eu sigur ca nu e "primul" ala care zice ca a fost "primul..." stiu sigur ca am fost altii "primii"... :)))

am scris acest text pt ca vad ca e o moda sa te mandresti ca "ai fost primul" si esti primul pioner in "ceva". ;) 
(stii ce zic? cam asa ceva...)
e adevarat, ca numai eu stiu cat am stat (nopti si zile pierdute) sa sap pe forumuri din Germania, si pe diverse site-uri ca sa le dau de cap celor 3 mth-uri cumparate de pe ebay.

PS: este pe drum, achizitionata tot de pe ebay, o statie Sepura SRG3900 care stie sa faca repetor tetra.
Pt acest repetor am pus bani cativa radioamatori din Bucuresti. 

pe parcurs am scris mai multe postari related TETRA, pe care le gasiti mai jos:

https://radiofarafiltru.blogspot.com/2020/11/descriere-si-functionare-link-si.html

 https://radiofarafiltru.blogspot.com/2020/04/ce-nu-o-sa-iti-spuna-nimeni-despre.html

 https://radiofarafiltru.blogspot.com/2020/07/revizie-repetor-tetra.html 

https://radiofarafiltru.blogspot.com/2020/03/aliniere-statii-tetra-mth800-din-cp-in.html

 https://radiofarafiltru.blogspot.com/2019/04/pai-cand-faceam-noi-repetoare-altii-se.html

 https://radiofarafiltru.blogspot.com/2020/10/link-svx-2-2263316-link-ver.html

 https://radiofarafiltru.blogspot.com/2021/07/revizie-repetor-14-iulie-2021.html







 primele probe tetra au avut loc la Coclau intre mine YO3IVA, si YO3IHG :)))

 una din antenele X510 este pusa pe MTH800.
alta de mai jos este pusa pe DP3600 in DMR

 si acum ma ustura spatele cat soare am incasat in ziua montarii de antene suplimentare pt linkul dmr-tetra...



 link-ul dmr-tetra realizat in talpa de incarcare de la dp3600
 de o luna si ceva, monitorizez traficul radio din DMR pe TETRA, dar fara sa intervin. :) linkul functioneza foarte bine tetra->dmr dar din cauza faptului ca nu toti cei care folosesc standardul dmr, au statii Motorola, uneori la retranslatia dmr->tetra, apar intreruperile caracteristice incompatibilitatii in reteaua dmr a altor echipamente cu echipamentele motorola (in si din dmr).






 Motorola se intelege bine cu Motorola. Este evident ca vocoderul digital de voce a fost optimizat in "aceeasi casa" motorola, si retranslatia cu link-uirea intre doua echipamente motorola, merge ca unsa.












 stai linistit, era pe o antena "interna" mai mult sarcina artificiala, decat radianta... :)))







 motorola disecata pt link-uire





 primele teste tetra din Romania, pe un camp de langa Bucuresti plin cu noroi... :))))





 se uita politia comunitara la mine, ca la Dumnezeu :)))) hahaha ce or fi zis... "iti dai seama, are 3 statii tetra..." hahahah
apoi au venit niste jandarmi sa isi ia o cafea, (eram intr-o benzinarie) si cand a bipait tetra mea, au crezut ca a lor a bipait, (la receptie) :))) naaaahhh,,, a mea a bipait.

Primele statii TETRA din Romania care au bipait la receptie, in benzile alocate radioamatorilor....au fost in Salajean, dupa blocurile gri....
ca sa stiti si voi. astea au fost primele . ;) 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu